جمعه 27 مهر 1403

اخبار برگزیده

اخبار مهم

یادداشت

راه موفقیت در زندگی و تحصیل، مدرسه رفتن و درس‌خواندن است؟
بحث داغ نوجوانان بر سر «تحصیل اجباری یا موفقیت اختیاری»: استعدادیابی منافاتی با مدرسه رفتن ندارد

جمعی از نوجوانان رستایی درباره موفقیت و درس خواندن در مدرسه و راه موفقیت در فرهنگسرای گلستان صحبت کردند.

به گزارش نقش فردا به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای گلستان، جدیدترین قسمت از ویژه برنامه «بچه‌های رستا» با موضوع «تحصیل اجباری و موفقیت اختیاری» در فرهنگسرای گلستان برگزار شد.
در این جلسه جمعی از نوجوانان درباره مدرسه رفتن، تحصیل و موضوعات مرتبط این حوزه صحبت کردند و در فضایی آزاد و صمیمانه به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.
محمدحسین علینژاد، از نوجوانان حاضر در این مراسم اجرای آن را برعهده داشت و علیرضا معادی به عنوان کارشناس به سوالات نوجوانان پاسخ داد.
در ابتدای این مراسم، نوجوانان به بارش فکری در موضوع جلسه پرداختند؛ یکی از نوجوانان گفت: معتقدم موفقیت یک موضوع نسبی است و هر کس یک تعریفی از آن دارد. به نظرم در اولین گام باید موفقیت را تعریف کرد تا بفهمیم این مقوله تعریف واحدی دارد یا خیر؟
نوجوان دیگری نیز گفت: تعریف من از موفقیت کمی متفاوت است؛ ما در اول هر کاری یک هدفی را برای خودمان تعیین می‌کنیم؛ رسیدن به آن هدف، به معنای موفقیت است و نرسیدن به آن، عدم موفقیت نام دارد. همچنین یکی از نوجوانان تاکید کرد: موفقیت، صرفا در درس و مدرسه معنا پیدا نمی‌کند و همین که از زندگی لذت ببرید و خوشحال باشید، موفقیت نام دارد.
در بخش دیگری از این نشست، به موضوع تحصیل اجباری پرداخته شد؛ یکی از نوجوانان گفت: به عبارت تحصیل اجباری اشاره شد؛ در همین راستا باید به یک نکته مهم اشاره کنم و آنهم امکانات بسیار کمی است که در اکثر مدارس وجود دارد؛ همانطور که می‌دانید مدارس دولتی فضای کمی برای ورزش کردن دارند و تعداد زیادی از دانش آموزان در فضای بسیار کوچکی مشغول به درس خواندن هستند. این موضوعات، «تحصیل خوب» را زیرسوال می‌برد در حالی که اگر امکانات بهتری برای دانش‌آموزان فراهم شود، بیشتر به درس خواندن و تحصیل ترغیب شوند.

اینجا هر کی یه قصه‌ای داره» با درخشش یک نوجوان از فرهنگسرای گلستان

یکی دیگر از حاضران نیز در تایید حرف‌های دوست خود گفت: زمانی که معلمین بازنشسته می‌شوند حقوق بسیار کمی دریافت می‌کنند؛ این اتفاق در حالی است که در کشورهای دیگر چنین چیزی را نمی‌بیینم. از سویی دیگر، می‌خواهم این سوال را بپرسم که آیا در بین افرادی که مدرسه نمی‌روند، کسانی حضور دارند که موفق شده باشند؟ به عبارت دیگر، آیا تنها راه موفقیت در زندگی و تحصیل، مدرسه رفتن و درس‌خواندن است؟ من فکر می‌کنم لازمه موفقیت، فقط مدرسه رفتن نیست.
نوجوان دیگر، در پاسخ به صحبت‌های وی گفت: به نظرم اگر فردی وضعیت تحصیلی خوبی نداشته باشد، با استعدادیابی می‌تواند به موفقیت برسد؛ این موضوع زمانی محقق می‌شود که آن مدرسه از امکانات کافی برای شناخت استعداد دانش‌آموزان برخوردار باشد.
وی خاطرنشان کرد: البته معتقدم موفقیت فقط درس خواندن نیست و از راه‌های دیگر هم می‌توان به موفقیت رسید؛ مهم این است که بتوانیم علاقه خود را پیدا کنیم و در مسیر آن به بهترین نحو عمل کنیم. بنابراین همه چیز در درس خواندن خلاصه نمی‌شود، اما فشار والدین بر فرزندان‌شان برای درس خواندن بسیار بالاست و ممکن است باعث شود که آن نوجوان از مسیر علاقه‌هایش دور شود.
در بخش دیگری از نشست «بچه‌های رستا»، یکی از نوجوانان تاکید کرد: در مدارس ژاپن از 7 تا 11 سالگی آداب معاشرت یاد می‌گیرند و سپس براساس علاقه‌مندی خود انتخاب رشته می‌کنند. اگر این سیستم آموزشی در ایران پیاده شود اتفاقات بسیار خوبی رخ می‌دهد و همه در مسیر استعداد و علاقه خود پیش می‌روند و احتمال رسیدن‌شان به موفقیت بیشتر است.
علیرضا معادی که به عنوان کارشناس امور پژوهشی در این مراسم حاضر شده بود، به سوالات و ابهامات نوجوانان پاسخ داد. او در مقدمه سخنان خود گفت: در روزگاری تحصیل برای شاهزاده‌ها بوده و دیگر افراد جامعه و رعیت اجازه تحصیل نداشتند. اصرار بر کنکور و ارزش‌گذاری بر مبنای آن موضوع غلطی است و باید موضوعات دیگری را مدنظر قرار داد. وی با اشاره به سیستم آموزشی در مدارس ژاپن گفت: در لابه‌لای صحبت‌های بچه‌ها به نظام اموزشی در ژاپن اشاره شد؛ اگرچه معتقدم ژاپن از نظر علمی توانمندی‌های خاص و منحصر به فردی دارد اما باید به ظرفیت‌ها پتانسیل‌هایی که در ایران نیز وجود دارد دقت داشت. مثال خوبی زده شد و یکی از… در ایران 12 سال درس می‌خوانیم تا بعد از آن انتخاب رشته کنیم که از قضا خیلی‌ها هم به درستی نمی‌دانند چه چیزی را دوست دارند. او بیان کرد: درست است که اکثر فوتبالیست‌های بزرگ دنیا از سنین کودکی فوتبال بازی می‌کردند اما خیلی‌ از کسانی هم که از 5-6 سالگی در این رشته فعالیت می‌کردند، مسی و رونالدو نشدند.

 

با این حال، نکته مهم اینجاست که آن کودک یا نوجوان از سنین پایین تکلیف زندگی آینده خود را بهتر می‌داند؛ این اتفاق در ایران دیرتر رخ می‌دهد. البته ژاپن کل گذشته خود را کنار گذاشته و از نظر فرهنگی بسیار شبیه به غربی ها شده است. این اتفاق در حالی است که در چین چنین چیزی کمتر دیده می‌شود. آنها فرهنگ خود را فراموش نکرده‌اند. این کارشناس امور پژوهشی درباره لزوم استعدادیابی در مدارس گفت: استعدادیابی سخت است اما غیرممکن نیست. در مورد کنکور هم شاید شرایط انتخاب سخت باشد اما به نظر می‌رسد این مسیر در حال اصلاح است.
معصومه آبرون
روابط عمومی مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۸
و فرهنگسرای گلستان

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار

کپی‌رایت ۲۰۲3, تمامی حقوق متعلق است به نقش فردا است @ طراحی شده در آتلیه نقش فردا