بهگزارش نقش فردا به نقل از فرارو؛ باوجود اینکه شورای رقابت مخالف تعیین نرخهای جدید طبق میل و خواسته خود خودروسازان است، اما خبرهای غیرسمی از اعلام نرخهای جدید به پیشنهاد سازمان حمایت حکایت دارد و بعید نیست ظرف روزها و هفتههای آینده قیمت محصولات ایرانخودرو و سایپا در نمایندگی آپدیت شود. اگر سناریو آبان سال قبل دوباره تکرار شود، بهطور متوسط 30 درصد به قیمت خودروهای داخلی اضافه میشود و آنوقت یکسری از تیپهای دنا و تارا و شاهین بهجمع مدلهای میلیاردی در کارخانه اضافه میشوند.
افزایش قیمت محصولات ایرانخودرو و سایپا کلید خورد
افزایش قیمت خودرو در کارخانه و تلاش خودروسازان بابت بالابردن نرخهای مصوب در برهه فعلی، اولینبار در صحبتهای مدیرعامل ایرانخودرو نمایان شد. صحبتهای عادل پیرمحمدی در نشست اخیر خودروسازان بهزبان ساده تهدیدی برای افزایش قیمت محصولات این کارخانه در نمایندگیهای بود.
مدیرعامل ایرانخودرو اخیرا اعلام کرده باوجود نامهنگاریها با وزارت صمت، خبری از تعیین قیمتهای جدید نیست و مادامی که خبری از فهرست جدید و نرخهای جدید نباشد، هیچ خودرویی بهفروش نمیرسد.
صحبتهای مدیرعامل ایرانخودرو بلافاصله با واکنش با شورای رقابت روبرو شد. شورایی که نهاد بالادستی در تعیین ارقام بازارهای مختلفی مثل بازار خودرو حساب میشود و بدون تایید شورای رقابت، سازمان حمایت از مصرفکننده و تولیدکننده به خودروسازان اجازه افزایش قیمت نمیدهد.
افزایش قیمت خودرو در کارخانه اما با وجود انکار شورای رقابت، آرامآرام جنبه رسمی میگیرد. خبرهای غیررسمی نشان میدهد سازمان حمایت با افزایش قیمت 34 محصول داخلی موافقت کرده و قدمهای نهایی برای بالا رفتن قیمت تمامشده محصولات ایرانخودرو برداشته شده است. فراموش نکنیم، همزمان با ایرانخودرو، سایپا هم چشمانتظار بالا رفتن قیمتهای تمامشده است و باید همزمان آماده ملاقات با قیمتهای جدید سایپا و ایرانخودرو در کارخانه باشیم.
میزان افزایش قیمت خودروهای داخلی چقدر است؟
افزایش قیمت محصولات ایرانخودرو و سایپا احتمالا طبق سه سناریو جلو میرود. سناریو اول میتواند تکرار روند سالهای گذشته باشد. تحلیلگران بازار گزینه دوم را متناسبسازی میزان افزایش قیمت محصولات با نرخ تورم فعلی میدانند و سناریو خطرناک و سوم هم بالا رفتن قیمتها طبق میل و خواسته خود خودروسازان معرفی میشود.
گرانی محصولات ایرانخودرو و سایپا آخرین بار اواخر آبان پارسال رسمی شد. آن زمان بهطور متوسط 30 درصد به قیمت همه خودروهای تولیدی خودروسازان داخلی اضافه شد و حالا خیلیها همین میزان افزایش قیمت را مطلوبترین گزینه برای متقاضیان و خریداران محسوب میکنند.
افزایش قیمت خودرو طبق نرخ تورم اما میتواند هزینه تمامشده بیشتری روی دوش مشتری ایجاد کند. همین الان مرکز آمار ایران نرخ تورم عمومی را قریب 38 درصد میداند. احتمال سوم هم تعیین حد بالاتر برای میزان افزایش قیمتهاست.
مدیران فعلی ایرانخودرو که اولین مدیران خصوصی این مجموعه حساب میشوند، بدون تعارف از لزوم آزادسازی قیمتها و واگذاری تعیین نرخ کارخانه برعهده خودشان صحبت میکنند. جاییکه اتفاقا در تضاد با مصوبه 543 شورای رقابت قرار دارد. بازار خودرو ایران بهخاطر محدودیت تنوع برای مشتریان و روند قطرهچکانی واردات، از نظر شورای رقابت بازاری انحصاری تشخیص داده میشود و قیمتگذاری خودرو باید از مسیر همین شورا انجام شود.
قیمت جدید محصولات ایرانخودرو و سایپا چقدر خواهد بود؟
افزایش قیمت محصولات ایرانخودرو و سایپا احتمالا دو، سه مدل از ماشینهای داخلی را به باشگاه مدلهای میلیاردی اضافه میکند. همین الان ریرا ایرانخودرو بهعنوان گرانترین سواری داخلی در نمایندگی معادل یک میلیارد و 142 میلیون تومان عرضه میشود. افزایش حداقلی و 30 درصدی نرخ محصولات ایرانخودرو در کارخانه، قیمت ریار به مرز یک میلیارد و 500 میلیون تومان نزدیک میکند.
قیمت دنا پلاس اتوماتیک آپشنال بهعنوان گرانترین نسخه از خانواده دنا ممکن است از 953 میلیون تومان به یک میلیارد و 230 میلیون تومان برسد و تارا اتوماتیک تیپ V4 بهجای 911 میلیون تومان، یک میلیارد و 185 میلیون تومان فروخته شود.
شاهین پلاس اتوماتیک گرانترین سواری سایپاست. محصولی که الان قریب 857 میلیون ارزش دارد اما بعید نیست در فهرست جدید محصولات سایپا با رقمی بالای یک میلیارد و 110 میلیون حضور داشته باشد. اتفاقی که میتواند قیمت کوییک و ساینا را هم بهعنوان ارزانترین سواریهای بازار را به بالای مرز 500 میلیون هدایت کند.