شنبه 29 دی 1403

اخبار برگزیده

اخبار مهم

یادداشت

قطعه سازان مالک خودروسازان می‌شوند؟

بعد از جنجال لاتاری فروش خودرو باز هم نوبت به واگذاری خودروسازان و تشدید حواشی بازار خودرویی شد؛ قصه‌هایی که گویی قصد ندارد بازار را رها کند و آرامش را به آن برسانند.
خودروسازی
به گزارش نقش فردا؛بازار خودرو درگیر حواشی زیادی شده است به طوری که قیمت‌ها، کیفیت و گا‌هی اوقات کمبود عرضه خودرو برای مردم یک امری عادی شده و اگر کسی هم انتقادی به این وضعیت و شرایط داشته باشد، هیچ ارگان و سازمانی جوابگو نیست و قطعا بدون پاسخ باید شرایط را بپذیرد.

در همین حال مردم هر روز با یک سبک و روش اداره بازار خودرو مواجه می‌شوند. از قرعه کشی و ماندن در صف‌های طولانی خرید از کارخانه‌های خودروساز تا لاتاری‌بازی در این بازار پُر مخاطب و متقاضی!

هرازگاهی که شرایط بازار خودرو در یک نواختی می‌گذرد یک خبر و یا طرح یک مسئله باز هیزم را زیر قیمت خودرو‌ها روشن می‌کند.

از گرانی خودرو تا واگذاری خودروسازان

به تازگی علی اکبر رنجبرزاده، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگویی رسانه‌ای اعلام کرد که یک جلسه با رئیس جمهور داشتیم که رئیس جمهور گفتند ما نظر داریم خودروسازی‌هایمان (ایران خودرو) را به کروز واگذار کنیم؛ اما شورای رقابت نظری غیر از نظر رئیس جمهور داشت که این موضوع در حال طی کردن مسیر خود است.

به گفته این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، خودروسازی‌های کشور کیفیت مطلوبی ندارند، ضررده هستند و مردم نیز از محصولات آنها رضایت ندارند. ما باید بتوانیم یک رقیب قابل قبولی را برای خودروسازی‌های کشور ایجاد کنیم.

سالهاست که موضوع واگذاری خودروسازی به بخش خصوصی مطرح است، اما در این بین نه کسی این صنعت در حال احتضار را گردن می‌گیرد و نه این صنعت تاب ادامه فعالیت دارد.

در همین زمینه امیر حسین کاکایی، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با اقتصاد ۲۴ اظهار کرد: واگذاری صنعت خودرو به ویژه ایران خودرو به شرکت‌های قطعه ساز نه راه درست برای بهبود وضعیت این صنعت است و نه اصلا امکان آن وجود دارد!

وی ادامه داد: باید در نظر داشت که اگر همین قطعه سازان توان اداره خودروسازانی مانند ایران خودرو را دارند پس چرا تا امروز اقدامی برای بهبود کیفیت و کاهش هزینه‌های تولید ارائه نداده‌اند؟!

واگذاری خودروسازان داخلی

به گفته کاکایی، موضوع واگذاری خودروساز به بخش خصوصی راهکاری کاملا منطقی است و این موضوع باید پیش از این‌ها اجرایی می‌شد، اما نحوه واگذاری و چگونگی این اقدام باید با سیاست‌های درست و کارآمد مطرح و اجرایی شود.

بازار خودرو طی دو سه سال اخیر آنقدر دچار تنش قیمت بوده که مسیر رسیدن مردم به یک دستگاه خودرو تولید داخل بسیار سخت با صرف هزینه‌های میلیاردی شده است. چرا باید یک خودرویی که با کیفیت ضعیف و تکنولوژی قدیمی وارد بازار می‌شود با قیمت میلیاردی به دست مصرف کننده برسد!

حال در این وضعیت گرانی خودرو، موضوع واگذاری یکی از شرکت‌های خودروساز به یک شرکت قطعه ساز مطرح شده است. درست است که بر اساس اظهارنظر کارشناسان واگذاری خودروسازان دولتی کشور باید سال‌ها قبل انجام می‌شد، اما باید در نظر داشت که قبل از هر اقدامی باید اعتمادسازی برای واگذاری‌ها انجام و مسیر کارشناسی این واگذاری طی شود.

منبع: اقتصاد24

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار

کپی‌رایت ۲۰۲3, تمامی حقوق متعلق است به نقش فردا است @ طراحی شده در آتلیه نقش فردا