یکشنبه 18 شهریور 1403

اخبار برگزیده

اخبار مهم

یادداشت

دال؛ سفری به ژرفای تاریخ و طبیعت کردستان

در این روستا، نسیم خنک کوهستان، زمزمه‌ی رودخانه‌ی سیروان و عطر دل‌انگیز باغ‌ها، هر گردشگری را مجذوب خود می‌کند.

به گزارش نقش فردا به نقل از سلام نو آنطور که الی گشت نوشته است در میان انبوه کوه‌های سرسبز کردستان، گویی نگینی از جنس تاریخ و طبیعت نهفته است. روستای دال، با قدمتی که به بیش از پنج هزار سال می‌رسد، گواهی بر تمدن کهن این مرز و بوم است.

سفری به اعماق تاریخ

گویی هر گوشه از دال، داستانی از هزاران سال را نجوا می‌کند. قدمت این روستا را می‌توان از نام آن حدس زد. “دال” در زبان کردی به معنای “تپه” است و به نظر می‌رسد این روستا بر روی تپه‌ای باستانی بنا شده است.

آثار به جا مانده از غار شمیران، گورستان‌های صخره‌ای و تپه‌های باستانی، حکایت از تمدنی کهن در این منطقه دارد. گویی هر سنگ و هر تکه خاک، خاطره‌ای از مردمی را در خود نهفته دارد که روزگاری در این سرزمین زندگی می‌کردند.

طبیعتی بکر و روح‌نواز

اما دال فقط تاریخ نیست، بلکه طبیعتی بکر و روح‌نواز نیز دارد. رودخانه‌ی سیروان که از میان روستا عبور می‌کند، طراوت و شادابی را به ارمغان می‌آورد. باغ‌های پر میوه و سرسبز، چشم‌اندازی دل‌انگیز خلق می‌کنند و کوه‌های بلند، حس امنیت و آرامش را به ارمغان می‌آورند.

در این میان، غار شمیران با خنکای دلنشین و تاریکی مطلقش، تجربه‌ای منحصر به فرد را برای گردشگران رقم می‌زند. چشمه‌ی گول گولین با آب زلال و گوارا، عطش هر رهگذری را سیراب می‌کند و در فصل پاییز، میزبان ماهی‌های قاشانی می‌شود که زیبایی خاصی به این منطقه می‌بخشند.

مردمی خونگرم و مهمان‌نواز

مردم دال به گرمی و مهمان‌نوازی شهره هستند. گویی هر خانه، دری به سوی دنیایی از فرهنگ و سنت است. اهالی روستا با آغوش باز پذیرای گردشگران هستند و با لبخندی بر لب، داستان‌های کهن و رسوم دیرینه‌شان را به اشتراک می‌گذارند.

سوغات و صنایع دستی

دال، فقط جاذبه‌های طبیعی و تاریخی نیست، بلکه سوغات و صنایع دستی منحصر به فردی نیز دارد. گیوه‌های بافته شده با ظرافت، جاجیم‌های رنگارنگ و با نقش و نگارهای زیبا، و چاقوهای سنتی که با مهارت تمام ساخته می‌شوند، هر کدام می‌توانند یادگاری ارزشمند از سفر به این روستا باشند.

دال؛ سفری به ژرفای تاریخ و طبیعت کردستان

بهترین زمان سفر

بهترین زمان برای سفر به دال، فصل بهار و اواخر خرداد است. در این فصل، طبیعت در زیباترین حالت خود قرار دارد و هوا خنک و دلپذیر است. با این حال، اگر به دنبال تجربه‌ای متفاوت هستید، می‌توانید در پاییز نیز به دال سفر کنید و از تماشای برگ‌های رنگارنگ درختان و خنکای دل‌انگیز هوا لذت ببرید.

مسیر دسترسی

برای رسیدن به دال، باید به استان کردستان و شهرستان سروآباد سفر کنید. از آنجا، با طی مسافتی حدود ۳۴ کیلومتر، به این روستای زیبا خواهید رسید.

نکات مهم

  • آب آشامیدنی روستا از چشمه‌ای در کنار رودخانه‌ی سیروان و چشمه‌های فصلی تامین می‌شود.
  • روستا دارای مخابرات، تلفن ثابت خانگی و اینترنت پرسرعت است.
  • شکار در این منطقه ممنوع است و اهالی روستا با طبیعت دوست هستند.
  • کوه هیشور، بهترین مکان برای کوهنوردی و پیک نیک خانوادگی است.
  • زمستان‌های دال بسیار سرد است و برای سالمندان مناسب نیست.

دال؛ سفری به ژرفای تاریخ و طبیعت کردستان

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار

کپی‌رایت ۲۰۲3, تمامی حقوق متعلق است به نقش فردا است @ طراحی شده در آتلیه نقش فردا