دوشنبه 26 شهریور 1403

اخبار برگزیده

اخبار مهم

یادداشت

برنامه اقتصادی کاملا هریس، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ چیست؟

برنامه اقتصادی کاملا هریس کاندیدای دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با یک اتهام روبه روست؛ برنامه به شدت پوپولیستی و ضد سرمایه داری است. در یکی از مهمترین بند‌های این طرح قرار شده دولت جلوی افزایش قیمت مواد غذایی را بگیرد.

به گزارش نقش فردا به نقل از رویداد۲۴ ؛ روز جمعه کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا و کاندیدای ریاست جمهوری دموکرات‌ها در انتخابات نوامبر از برنامه اقتصادی خود در زمینه‌های مسکن، خواربار، نظام پزشکی، دارو و بسیاری از برنامه‌های حمایتی اجتماعی رونمایی کرد.

رسانه‌های آمریکایی می‌گویند سیاست‌های اقتصادی که کمپین هریس در روز جمعه اعلام کرده، بسیار فراتر از وعده‌های انتخاباتی جو بایدن است. در این گزارش مهمترین سرفصل های برنامه اقتصادی کامالا هریس مورد بررسی قرار گرفته است.

تاسیس و تقویت طبقه متوسط

هریس برنامه «تاسیس یک طبقه متوسط» رونمایی کرده و گفته: «ایجاد طبقه متوسط هدف ریاست جمهوری من خواهد بود، زیرا من قویاً معتقدم وقتی طبقه متوسط قوی است، آمریکا قوی است».

بخشش بدهی‌های پزشکی

یکی از چشمگیرترین وعده‌های هریس، حذف بدهی‌های پزشکی برای میلیون‌ها آمریکایی بود. هریس متعهد شده که با ایالت‌ها برای بخشش بدهی پزشکی میلیون‌ها آمریکایی همکاری کند. این تلاش می‌تواند شامل استفاده از بودجه فدرال برای خرید و بخشش بدهی‌های پزشکی معوق آمریکایی‌ها در حوزه سلامت باشد.

طرح هریس یک سیستم ملی مراقبت بهداشتی است که برای کل جمعیت ایالات متحده طراحی شده است. این طرح بدان معناست که دولت فدرال تمام حق بیمه ها، فرانشیز‌ها و هزینه‌های مربوط به مراقبت‌های بهداشتی را پوشش می‌دهد.

طرح بخشودگی بدهی‌های پزشکی در واقع ادامه تلاش‌های بایدن برای کاهش بار بدهی‌های پزشکی برای آمریکایی‌ها است. در ژوئن گذشته، هریس با اداره فدرال حمایت مالی از مصرف کننده همکاری‌هایی کرده بود تا جلوی درج صورت حساب‌های پزشکی در گزارش‌های اعتبار مصرف کنندگان را بگیرد.

کاخ سفید همان زمان بیانیه‌ای داده و گفته بود بار بدهی‌های پزشکی و تأثیر آن بر گزارش‌های اعتباری، پیامد‌های مالی جدی بر خانواده‌های آمریکایی وارد کرده و دسترسی آن‌ها را به اعتبار محدود می‌کند، خطر ورشکستگی را افزایش می‌دهد، موانعی را برای دسترسی به مسکن و مراقبت‌های بهداشتی ایجاد می‌کند و بر سلامت آن‌ها تأثیر منفی می‌گذارد.

ممنوعیت افزایش قیمت مواد غذایی

ممنوعیت افزایش قیمت مواد غذایی برای اولین بار در آمریکا قرار است اعمال شود. شاید شگفت‌انگیزترین بخش برنامه‌های اقتصادی هریس، طرح او برای ممنوع کردن «افزایش قیمت» مواد غذایی باشد. کمپین او می‌گوید، این اقدام شامل اجازه دادن به کمیسیون تجارت فدرال برای اعمال جریمه‌های کلان برای فروشگاه‌های مواد غذایی است که افزایش «بیش از حد» قیمت را برای مشتریان اعمال می‌کنند.

قیمت‌های مواد غذایی یکی از نگرانی‌های اصلی رای‌دهندگان است: با وجود اینکه نرخ افزایش در سال جاری کاهش یافته، اما قیمت‌های مواد غذایی از سال ۲۰۱۹ تاکنون ۲۶ درصد افزایش یافته است.

کوین هاست، رئیس سابق شورای مشاوران اقتصادی در دولت ترامپ در گفتگو با رادیو ملی آمریکا، طرح هریس برای جلوگیری از افزایش قیمت مواد غذایی را «کاملاً مضحک» خوانده است. او گفت: «این پیشنهاد بسیار تأسف‌آور است. این سیاست می‌تواند صدمات بسیار زیادی به اقتصاد وارد کند، و تمایل دولت به تسلط بر اقتصاد را نشان می‌دهد که فکر می‌کنم واقعاً نشان می‌دهد که هریس فکر می‌کند دوران «هرچه برای سرمایه‌گذاری آزاد خوب است، برای آمریکا هم خوب است» به پایان رسیده است.»

کاهش هزینه دارو‌های تجویزی

هریس متعهد شده که چندین مفاد مندرج در قانون کاهش تورم ۲۰۲۲ را تغییر و توسعه دهد؛ برای مثال هزینه انسولین از جیب خریداران را تا ۳۵ دلار در ماه و هزینه‌های سالانه آمریکایی‌ها برای دارو‌های تجویزی را تا ۲۰۰۰ دلار محدود کند. منظور از این طرح این است که افراد هزینه‌ای که برای مراقبت پزشکی در سال میپردازند و این هزینه توسط بیمه به آن‌ها بازپرداخت نمیشود را محدود نگه دارند.

این دو ماده در حال حاضر برای دارندگان بیمه خدمات درمانی فدرال معروف به «مدیکر»، اجرایی شده‌اند، اما هزیس میخواهد این طرح‌ها را به همه آمریکایی‌ها توسعه بدهد.

یارانه ۲۵۰۰۰ دلاری برای خریداران خانه اول

منتقدان می‌گویند این طرح احتمالاً قیمت مسکن را افزایش می‌دهد. تونی فیوریلو، مالک شرکت استراتژی مدیریت دارایی به فاکس‌نیوز می‌گوید که طرح هریس «فرمولی عالی برای ایجاد تورم است.»

او گفته: «ارائه این تسهیلات از سوی دولت باعث افزایش تقاضا برای خانه‌ها در شرایطی می‌شود که با کمبود خانه‌های موجود برای فروش مواجه هستیم».

الکساندر گورلین، نویسنده کتاب «مسکن ملت: برابری اجتماعی، معماری و آینده مسکن مقرون به صرفه» به فاکس نیوز گفته که این ایده را دوست دارد، اما آن‌ها به اطلاعات بیشتری در مورد این طرح نیاز دارند. او گفته توجه یارانه ۲۵۰۰۰ دلاری ممکن است کمک بزرگی به برخی مناطق کشور باشد، اما در مکان‌هایی که قیمت خانه‌های بالاتری دارند، مانند سانفرانسیسکو، فایده چندانی ندارد.

اعطای اعتبار مالیاتی برای کودکان

یکی از مهم‌ترین پیشنهاد‌های هریس اعطای ۶۰۰۰ دلار اعتبار مالیاتی به خانواده‌های دارای فرزند تازه‌متولد‌شده، و افزایش اعتبار موجود برای خانواده‌های دارای یک فرزند به ۳۶۰۰ دلار در سال است. اعتبار مالیاتی به معنای دادن معافیت یا تخفیف مالیات بر درآمد است.

هریس همچنین در مورد «آزادی‌ها» از جمله حقوق باروری، ازدواج همجنس‌گرایان و حق رای صحبت کرده اما جزئیات کمی در مورد اینکه چه سیاست‌هایی تحت این عناوین قرار می‌گیرند، ارائه کرده است.

آیا طرح‌های هریس توجیه اقتصادی دارد؟

مشخص نیست که پیشنهادات جدید کاملا هریس چقدر هزینه برای آمریکا خواهد داشت. اما تخمین‌هایی که روز جمعه توسط کمیته‌ای تحت عنوان کمیته بودجه فدرال مسئول (CRFB) منتشر شده و نیویورک تایمز به آن اشاره کرده، نشان می‌دهد که در مجموع، این طرح کسری بودجه را در طول یک دهه ۱.۷ تریلیون دلار افزایش می‌دهد. اگر سیاست‌های مسکن هریس – که کمپین او می‌گوید تنها چهار سال طول می‌کشد – دائمی شود، این هزینه به ۲ تریلیون دلار افزایش می‌یابد.

به گفته CRFB، تقریباً ۱.۲ تریلیون دلار از این صورتحساب از افزایش اعتبار مالیاتی کودکان حاصل می‌شود. ۴۰۰ میلیارد دلار دیگر ناشی از افزایش یارانه بیمه سلامت است و ۱۵۰ میلیارد دلار بابت گسترش اعتبار مالیات بر درآمد حاصل می‌شود. ۲۰۰ میلیارد دلار دیگر ناشی از حمایت از مسکن مقرون به صرفه و اعتبارات برای کمک به خریدارانی که برای اولین‌بار خانه‌دار می‌شوند، خواهد بود.

این کمپین می‌گوید که این طرح قرار است از طریق مالیات بر شرکت‌ها و برخی از پردرآمدترین افراد آمریکا و سایر افزایش‌دهنده‌های درآمد در بودجه بایدن پرداخت شود. اما به سؤالات درباره خطرات تورمی این طرح پاسخی داده نشده است. به عنوان مثال، مشخص نیست عرضه بیشتر مسکن در تئوری به کاهش قیمت‌ها از طریق کمک می‌کند با نه؟ اما روشن است که اعطای اعتبارات برای خریدارانی که برای اولین‌بار خانه‌دار می‌شوند می‌تواند با افزایش تقاضا در جهت مخالف بیانجامد.

سیاست هریس حتی در حزب خودش هم بدون مخالف نبوده است. کارشناسان حزب دموکرات از تایید اخیر طرح ترامپ برای حذف مالیات بر انعام توسط هریس و همچنین وعده‌های او مبنی بر عدم افزایش مالیات برای آمریکایی‌هایی که کمتر از ۴۰۰ هزار دلار در سال درآمد دارند، ابراز تاسف کرده‌اند؛ و با وجود این اشکالات، دموکرات‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که اعلام مواضع پوپولیستی در اقتصاد، کلید شکست دادن ترامپ است. این چیزی است که اولویت اصلی حزب تا ماه نوامبر است. نگرانی در مورد اقتصاد و تورم به عنوان یکی از موضوعات اصلی رای‌دهندگان در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ رتبه‌بندی شده است و نظرسنجی‌ها به طور مداوم نشان داده است که حمله کاندیدا‌ها به افزایش قیمت‌ها محبوبیت زیادی میان رای‌دهندگان دارد.

با این حال، حتی برخی از اقتصاددانان دموکرات هم از اینکه مستقیما با ایده ممنوعیت افزایش قیمت مواد غذایی مخالفت کنند خودداری کردند و ابراز امیدواری کردند که این ایده چیزی بیش از پیام سیاسی را منعکس کند. اقتصاددانان معمولاً می‌گویند که تعیین اجباری قیمت‌ها منجر به کاهش انگیزه شرکت‌ها برای تولید خواهد شد و به کمبود کالا منجر می‌شود.

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار

کپی‌رایت ۲۰۲3, تمامی حقوق متعلق است به نقش فردا است @ طراحی شده در آتلیه نقش فردا