دوشنبه 26 شهریور 1403

اخبار برگزیده

اخبار مهم

یادداشت

جولان کووید-19 در جهان/ با علائم روزانه کرونا آشنا شوید

دانشمندان در چین دو مطالعه را منتشر کرده اند که نشان می دهد چگونه علائم کلی نوع جدید ویروس کرونا (کووید-19) روز به روز ظاهر می شود. بر اساس اولین مطالعه، بیماری کووید-19 که با سرفه خفیف در روز اول شروع می شود، می تواند در عرض 8 روز به یک بیماری تنفسی جدی تبدیل شود. در مطالعه دوم، میانگین زمان ترخیص پس از ابتلا به ویروس 22 روز و میانگین زمان مرگ 18.5 روز گزارش شد. با این حال، کارشناسان اعلام کردند که اکثر افراد مبتلا به ویروس کرونا در عرض 7 روز بهبود یافته اند.
کووید-19

به گزارش نقش فردا؛ تعداد مبتلایان نوع جدید ویروس کرونا (کووید-19) در سراسر جهان از مرز 118 میلیون نفر گذشت. علائم شایع کووید-19 که باعث مرگ بیش از 2630 نفر شده است شامل تب، خستگی و سرفه خشک است.

با انتقال ویروس از آسیا به اروپا، دانشمندان در ووهان چین، جایی که ویروس کرونا برای اولین بار در آنجا ظاهر شد، دو مطالعه در مورد سیر بیماری منتشر کردند.

علائم تب پس از 12 روز ناپدید می شود

در اولین مطالعه که بزرگسالان را در بیمارستان ریوی ووهان و بیمارستان جینینتان مورد بررسی قرار داد، بیان شد که تب بالا، یکی از علائم اولیه کووید-19، می‌تواند 12 روز ادامه داشته باشد و سرفه می‌تواند بیشتر طول بکشد.

این مطالعه نشان داد که 45 درصد از 191 بیمار معاینه شده پس از 12 روز بعد از ترخیص به سرفه ادامه دادند.

مشخص شد که مشکل تنگی نفس پس از 13 روز پایان یافته اما تا لحظه مرگ در متوفی ادامه داشته است.

در این مطالعه میانگین زمان ترخیص از زمان شروع بیماری 22 روز و میانگین زمان مرگ 18.5 روز تعیین شد.

اکثر بیماران کووید-19 در 7 روز اول بهبود می یابند

از سوی دیگر، در مطالعه ای که 138 بیمار را در بیمارستان ژونگنان دانشگاه ووهان بررسی کرد، محققان نشان دادند که میانگین زمان از اولین علائم تا علائم دیسترس تنفسی 5 روز بوده است. پس از هفت روز بستری شدن در بیمارستان و تنگی نفس به مدت هشت روز نیاز به ونتیلاتور دارد. با این حال، کارشناسان گفتند که در اکثر بیماران بیشتر علائم آنها در 7 روز اول ناپدید شده و بهبود یافته است.

علائم ویروس کرونا روز به روز تغییر می کند

روز اول: بیماران تب، درد عضلانی و سرفه خشک را تجربه می کنند. با این حال، خستگی نیز ممکن است رخ دهد. اقلیت کوچکی ممکن است برای یک یا دو روز اسهال یا حالت تهوع را تجربه کنند.

روز پنجم: اگر فرد مبتلا به بیماری مزمن یا مسن باشد، ممکن است دچار تنگی نفس شوند. در این حالت، تنفس به طور فزاینده ای دشوار می شود. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها می‌گوید علائمی که دو تا ۱۴ روز پس از تماس ظاهر می‌شوند عبارتند از تب، سرفه و تنگی نفس.

روز هفتم بحرانی ترین روز کرونا

روز هفتم: برخی از بیماران ممکن است هفت روز پس از آلوده شدن دچار تنگی نفس شدید شوند که نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارند. سازمان‌های بهداشتی توصیه می‌کنند بیمارانی که درد مداوم قفسه سینه، تنگی نفس را تجربه می‌کنند و صورت و لب‌هایشان آبی رنگ می‌شود، فوراً به پزشک مراجعه کنند.

از سوی دیگر، روز هفتم نقطه‌ای است که در آن علائم برای اکثریت قریب به اتفاق بیماران – حدود 85 درصد – شروع به فروکش می‌کنند و خروج از قرنطینه امکان‌پذیر می‌شود.

روز هشتم: افرادی که به شدت تحت تاثیر ویروس کرونا قرار گرفته اند ممکن است در روز هشتم دچار علائم سندرم زجر تنفسی حاد (ARDS) شوند، که در آن ریه ها نمی توانند اکسیژن کافی را به اندام های حیاتی بدن ارائه کنند.

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های چین، تنها 15 درصد موارد به این نقطه می رسند.

روز دهم: بیماران با بدتر شدن مشکلات تنفسی باید در روز دهم به بخش مراقبت های ویژه مراجعه کنند.

روز دوازدهم: طبق اولین مطالعه انجام شده در ووهان، تب در بیماران در این نقطه پایان می یابد. در کسانی که از بیماری بهبود می یابند، علائم پس از حدود 13 روز ناپدید می شوند.

 

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار

کپی‌رایت ۲۰۲3, تمامی حقوق متعلق است به نقش فردا است @ طراحی شده در آتلیه نقش فردا