براین اساس ، موضوع بررسی «مخاطرات ابزار پذیرش کیوسک (cashless)» و «خودپرداز خصوصی» در دستور کار جلسات 220 و 221 کمیسیون ابزارهای پرداخت و تسویه قرار گرفته و وفق مواد (۱۱) و (14) قانون پولی و بانکی کشور و در راستای نیل به هدف «حفظ ارزش پول و موازنه پرداختها و تسهیل مبادلات بازرگانی» مندرج در بند (ب) ماده (10) قانون مزبور و به منظور اجرای مطلوب احکام مندرج در قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مؤدیان مصوب 1398و آییننامه اجرایی ماده (۱۴) الحاقی قانون مبارزه با پولشویی، «ضوابط بهره برداری از دستگاههای خودپرداز اختصاصی و دستگاههای خودپرداز غیرنقدی در نظام پرداخت» مصوب 20/03/1402 ابلاغ می شود. بدیهی است مفاد مستند «الزامات بهرهبرداری امن از دستگاههای خودپرداز» همچنان لازم الاجرا بوده و التزام به آن به قوت خود باقیست.
از اینرو به جهت حفظ یکپارچکی و ایجاد وحدت رویه در نحوه تدوین چارچوب فنی و کسب و کاری برای ساماندهی نحوه بهره برداری از دستگاههای خودپرداز خصوصی(خودگردان) و غیر نقدی (کیوسک)، معاونت فناوریهای نوین رصد و بررسی تخلفات و ملاحظات مرتبط با نحوه به کار گیری دستگاههای خودپرداز غیرنقدی (کیوسک) را نیز که منجر به عدول برخی بانکها و مؤسسات اعتباری از مفاد بخشنامه شماره 313664/97 مورخ 07/09/1397 این بانک شده بود، در دستور کار قرار داد و ضمن ارسال مکاتبه شماره 321406/01 مورخ 28/12/1401 با موضوع «پیشگیری از سوء استفاده از ابزار پذیرش کیوسک بانکی و انواع دستگاههای Cashless به هر روش ممکن»، مخاطرات شناسایی شده در این حوزه را نیز هم زمان با دستور «بررسی وضعیت دستگاه های خودپرداز خصوصی» در جلسات کمیسیون ابزارهای پرداخت و تسویه، مطرح و در راستای تصحیح رویه های نامطلوب شناسایی شده، ضمن ارسال مکاتبات متعدد درخصوص رصد تخلفاتی نظیر «تغییر نوع تراکنش» و «انجام تبلیغ گسترده در خصوص معافیت مالیاتی کسب و کارهای مالک دستگاههای کیوسک» نسبت به بروز تبعات انتظامی و حقوقی ناشی از اتخاذ تصمیماتی از این دست به مؤسسات متخلف تذکر داده شد.