جمعه 27 مهر 1403

اخبار برگزیده

اخبار مهم

یادداشت

خبر درمانی در بازار خودرو تا کی جواب می دهد؟/عباس مغاری

خبر درمانی در بازار خودرو تا کی جواب می دهد؟ از ورود اولین محموله خودروهای وارداتی بیش از ۵ ماه گذشته است . در این مدت به جای واردات و ارزان شدن خودرو تنها خبر به خورد مردم داده اند.اما این خبر درمانی در بازار خودرو تا کی جواب می دهد؟
قیمت خودروهای دست‌دوم
به گزارش نقش فردا به نقل از  «خودر‌وپلاس» ،خبر درمانی در بازار خودرو تا کی جواب می دهد؟  بر خلاف تصور و همراهی ‌ و همکاری سازمان ملی استاندارد همچنین پیگیری مجلس و دولت زمان ورود خودر‌وهای وارداتی به بازار مشخص نشده است.
در واقع بر خلاف تمام تبلیغات و مانورهای وزیر سابق صمت نه تنها شرایط ورود این خودروها به کشور آسان نشده ، بلکه به رغم آنچه ادعا می شود ، زمان عرضه و فروش این خودروها نیز در هاله ای از ابهام قرار دارد.البته هفته گذشته معاون رئیس‌جمهور با حضور در محل نگهداری چانگان های سایپا مجوز استاندارد این خودروها را صادر کرد. همچنین مجوز های لازم استاندارد دو مدل از خودر‌وهای کیا را نیز صادر کرد. با این اقدام به نظر می رسید که حداقل تکلیف چانگان های سایپا که وزارت صمت در اواخر اسفند سال گذشته پیش فروش کرده بود مشخص شود.
اما تنها چیزی که تا کنون معلوم شده افزایش قیمت این خودر‌و ها است. به بیان دیگر حالا که بحث استانداردی چانگان های مانده در گمرک برطرف شده است ، حداقل انتظار این بود که تکلیف اولویت ها را زودتر روشن کنند. از یک سو بیش از ۵ ماه است که ثبت نام کنندگان چشم انتظار مانده اند و از سوی دیگر تورم موجود بخشی از قدرت خرید این افراد را کاهش داده است.
بنابراین وزارت صمت ، نهادهای مرتبط و در کل دولت باید هر سریعتر وضعیت را روشن کنند. چون در حال حاضر حداقل در مورد خودروهای موجود بهانه ای نباید وجود داشته باشد. قیمت پایه ، تعرفه ، نحوه قیمت گذاری و میزان سود مشخص است. بنابراین چرا تا کنون سازوکاری که سرعت عرضه ها را بیشتر کند تدبیر نشده است جای سوال دارد.
به بیان دیگر از زمان مطرح و جدی شدن واردات تا به امروز بنا به دلایل مختلف متولیان مربوطه هنوز نتوانسته اند چاره کار را پیدا کنند. در مقابل با توجه به نیاز و عطش بازار و همچنین صبری که خریداران در پیش گرفته اند ، سعی کرده و می کنند که با بازی روانی و خبر درمانی همچنان آرامش بازار را حفظ کنند.البته اهداف افرادی که هنوز چشم انتظار خرید خودر‌وهای وارداتی فروخته شده در سامانه وزارت صمت هستند ، متفاوت است.برخی مصرفی و برخی سود محور منتظر مانده اند.
اما این حجم از انتظار دیر یا زود به سر می آید. بنابراین کسانی که برای مهیا شدن شرایط بازار را با خبر درمانی سرگرم کرده اند باید به یک نکته توجه کنند؛ وضعیت اقتصادی کشور همچنان نابسامان است. بازار خودرو طی سال های اخیر با تغییر کارکرد ، نقش دیگری پذیرفته است و تا حدی ارزش دارایی های مردم را حفظ کرده است.اما در این مدت داد و ستدها متوقف مانده اند تا تکلیفشان با واردات و خودروهای تولید داخل مشخص شود.در این وضعیت اگر خبردرمانی دیگر جواب ندهد ، آیا مسئولان جایگزینی برای آن خواهند داشت ؟ تا هفته گذشته سازمان ملی استاندارد بهانه و سد راه بود .بهانه جدید چیست؟ آیا عواقب آن سنحیده شده است؟

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار

کپی‌رایت ۲۰۲3, تمامی حقوق متعلق است به نقش فردا است @ طراحی شده در آتلیه نقش فردا