جمعه 25 آبان 1403

اخبار برگزیده

اخبار مهم

یادداشت

در طرح جدید فروش ایران خودرو، متقاضیان چقدر سود می برند؟

فروش فوق العاده و پیش فروش تعدادی از محصولات بار دیگر در دستور کار ایران خودرویی‌ها قرار گرفت.
توقف تولید ایران خودرو
به گزارش نقش فردا پژو ۲۰۷ با گیربکس دستی (ارتقا یافته) بیش از سایر محصولاتی که ایران خودرو در جدیدترین طرح فروش خود پشت ویترین قرار می‌دهد، می‌تواند برای خریداران با سود همراه باشد. بررسی قیمت کارخانه این خودروی هاچ بک و مقایسه آن با قیمت بازاری نشان می‌دهد فاصله‌ای حول و حوش ۲۳۰ میلیون تومانی میان قیمت پژو ۲۰۷ با گیربکس دستی (ارتقا یافته) در مبدا با بازار وجود دارد. این فاصله قیمت به زبان درصد حول و حوش ۴۵ درصد برآورد می‌شود.ایران خودرویی‌ها به صورت مشخص اعلام نکرده‌اند که دو عضو خانواده تارا را در این طرح فروش عرضه می‌کنند یا نه. اما چنانچه تارا LX V ۴ با گیربکس اتوماتیک و تارا با گیربکس دستی ۶ سرعته در طرح فروش آبی‌های جاده مخصوص حاضر باشد. تارا LX V ۴ با گیربکس اتوماتیک بعد از پژو ۲۰۷ با گیربکس دستی (ارتقا یافته) بیشترین سود را نصیب خریداران خود می‌کند.بررسی قیمت این خودروی اتوماتیک در مبدا نشان می‌دهد ایران خودرویی‌ها این محصول خود را با قیمت حدود ۶۹۰ میلیون تومان برای مشتریان فاکتور می‌کنند؛ این در حالیست که قیمت بازاری تارا LX V ۴ با گیربکس اتوماتیک حدود ۹۵۵ میلیون تومان است؛ بنابراین شاهد هستیم که فاصله قیمتی میان بازار و کارخانه برای این محصول ایران خودرو حول و حوش ۲۶۵ میلیون تومان است. سود خرید این خودرو از کارخانه و فروش آن در بازار نزدیک به ۳۸ درصد خواهد بود.

ایران خودرویی‌ها نیز در مورد خانواده هایما به طور مشخص اعلام نکردند که آیا تمام محصولات هایما در این دور از فروش پشت ویترین قرار می‌گیرند یا اینکه مدیران این خودروساز به صورت گزینشی قصد دارد اعضای خانواده هایما را عرضه کنند. با این حال با فرض عرضه تمام مدل‌های هایما S ۷ در جایگاه سوم قرار می‌گیرد.

اختلاف قیمت محصولات ایران خودرو از کارخانه تا بازار در طرح جدید فروش

ایران خودرویی‌ها این محصول خود را با قیمتی حدود یک میلیارد و ۱۹۰ میلیون برای مشتریان فاکتور می‌کنند. اما این خودروی مونتاژی در بازار حول و حوش یک میلیارد و ۶۲۰ میلیون تومان داد و ستد می‌شود؛ بنابراین شاهد هستیم قیمت هایما S ۷ در کارخانه با بازار، فاصله‌ای حدود ۳۶ درصدی دارد.

دیگر عضو خانواده هایما یعنی هایما S ۸ نیز میان قیمت کارخانه‌ای و بازاری خود حدود ۳۵ درصد فاصله را ثبت کرده است. این فاصله قیمتی حدود ۴۳۰ میلیون تومان است. این محصول مونتاژی از سوی ایران خودرویی‌ها نزدیک به یک میلیارد و ۳۷۰ میلیون تومان فاکتور می‌شود. اما در بازار حول و حوش یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان داد و ستد می‌شود؛ بنابراین فاصله نزدیک به ۴۸۰ میلیدن تومان را میان قیمت کارخانه و بازار تجربه می‌کند.

تارا با گیربکس دستی ۶ سرعته رتبه ۶ جدول فاصله قیمتی میان کارخانه و بازار را به خود اختصاص داده است. این محصول ایران خودرو فاصله قیمتی حدود ۳۰ درصدی را میان قیمت کارخانه و بازار تجربه کرده است. خریداران تارا با گیربکس دستی ۶ سرعته باید حدود ۵۹۰ میلیون تومان برای در اختیار گرفتن این خودرو از کارخانه هزینه کنند. اما فروشندگان این عضو خانواه تارا در بازار تنها زمانی حاضر هستند که خودروی خود را واگذار کنند که حول و حوش ۷۷۵ میلیون تومان از سوی متقاضیان به حسابشان واریز شود؛ بنابراین فاصله قیمت کارخانه و بازار این خودرو نزدیک به ۱۸۵ میلیون تومان است.

سورن پلاس بنزینی با موتور XU ۷ P که به نوعی از آن به عنوان جانشین پژو پارس یاد می‌شود در جدول یاد شده رتبه هفتم را در اختیار دارد. این محصول خانواده سورن با قیمتی نزدیک به ۴۷۰ میلیون تومان از سوی ایران خودرویی‌ها فاکتور می‌شود. اما در بازار با قیمت حدود ۶۱۰ میلیون تومان حضور دارد. این فاصله حول و حوش ۱۴۰ میلیون تومانی میان قیمت کارخانه و بازار سورن پلاس بنزینی با موتور XU ۷ P فاصله‌ای حدود ۳۰ درصدی میان قیمت کارخانه و بازار را نشان می‌دهد.

هایما S ۵ با فاصله قیمتی نزدیک به ۲۸ درصدی و هایما X ۷ با فاصله قیمتی حول و حوش ۱۵ درصدی میان کارخانه و بازار در رده‌های بعدی قرار دارند. “ری را” محصول جدید ایران خودرو نیز به طور دقیق قیمت کارخانه‌ای و بازاری اش مشخص نیست و باید منتظر ماند و دید مشتریان به چه نحوی از این فروش استقبال می‌کنند.

منبع: اقتصاد نیوز

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار

کپی‌رایت ۲۰۲3, تمامی حقوق متعلق است به نقش فردا است @ طراحی شده در آتلیه نقش فردا