به گزارش نقش فردا به نقل از اقتصاد 100 براساس آنچه از شرایط فروش اکثر خودروسازان دیدهایم، مهلت اندکی برای واریز وجه به حساب شرکتهای خودروساز درنظر گرفته شده است. این مهلت کوتاه درحالی اعلام شده که بسیاری از خودروهای مونتاژی عرضهشده قیمتی بیش از یک میلیارد تومان دارند؛ بنابراین مشتریان باید در مدت کوتاهی مبلغی بیش از یک میلیارد تومان را تهیه کنند و به حساب شرکت خودروساز واریز نمایند؛ موضوعی که مشتریان را به دردسر انداخته است.
دردسر همزمان دیگر مشتریان سامانه یکپارچه خودرو
البته این مسئله تنها مرتبط با خودروهای مونتاژی نیست. دو خودروساز بزرگ کشور از مدتی پیش نسخه جدید محصولات خود را با اختلاف قیمتی چشمگیر روانه بازار کردند و سپس اقدام به فراخوان مشتریان نمودند. مشتریان نیز ناچار هستند مبلغ قابلتوجهی را به حساب شرکت خودروساز واریز کنند. بهطور مثال، سورن پلاس XU7P، تارا V1 پلاس و تارا V4 با اختلاف قیمتی قابلتوجه نسبت به تیپهای قبلی خود در دسترس مشتریان قرار گرفتهاند.
افزایش قیمت خودرو در کارخانه سبب شده است تا ودیعه موردنیاز برای پیشخرید خودروها نیز افزایش یابد؛ بنابراین مشتریان اکنون ناچار به پرداخت حدود 200 میلیون تومان وجه نقد برای پیشخرید خودروهایی همچون پژو 207 یا اطلس هستند؛ البته برای تهیه این میزان پیشپرداخت مهلت کوتاهی نیز درنظر گرفته شده است.
متقاضیان درخواست دارند تا تأمین ودیعه موردنیاز برای خرید خودروها طی چند مرحله صورت گیرد و به حداقل دو مرحله برسد. این روش هماکنون در بازار جریان دارد و حتی مشتریان برای خرید خودروهای ارزانقیمت نیز تمام وجه موردنیاز را در یک مرحله و بهصورت فوری پرداخت نمیکنند. بدیهی است که در صورت عدم توجه خودروسازان به خواست مشتریان، شاهد موجهای متوالی انصراف مشتریان از تحویل خودروها خواهیم بود.