به گزارش نقش فردا به نقل از روزیاتو؛ به دنبال فروش ناامیدکننده آخرین مدل گوشی آیفون، حالا سهام اپل چهار درصد کاهش یافته است. همچنین به دلیل مشکلات عملکردی متعدد و تغییرات بسیار جزئی در طراحی مورد انتقاد قرار گرفته است.
بنابراین آیا میتوان گفت این آغاز پایان اپل است؟ اگر این غول فناوری بخواهد دوباره مشتریان خود را به دست آورد باید چه کار کند؟ در ادامه نظر کارشناسان حوزه فناوری را در این باره میخوانیم.
فروش جهانی سالانه اپل از سال ۲۰۱۰
اپل از اوایل سال گذشته با کاهش تقاضا دست و پنجه نرم کرده است. همچنین به دنبال احیای رقیب چینی، یعنی هوآوی که در ماه آگوست Mate 60 Pro را عرضه کرد فروش آیفون در این کشور به یک نگرانی تبدیل شده است.
طبق برآوردها، اپل در سال ۲۰۲۱ در مجموع ۲۴۰ میلیون آیفون فروخت، اما این میزان در سال ۲۰۲۲ به ۲۲۵.۳ میلیون کاهش یافت و انتظار میرود در سال گذشته حتی به ۲۱۵ میلیون کاهش یافته باشد.
کارشناس تلفن همراه در Uswitch.com میگوید: «کاهش فروش آیفون در سال ۲۰۲۳ اصلاً اتفاق عجیبی نیست. برندهای دیگر در سال گذشته تجربیات خلاقانه و منحصر به فردی را روانه بازار کردند که اپل با تغییرات ناچیز در آیفون ۱۵ نتوانست این کار را بکند.» به باور او «اپل بیش از یک انقلاب، نیاز به رشد و تکامل دارد.»
بیپین پتل، مدیرعامل electronRX نیز معتقد است که آیفون ۱۵ و سایر مدلهای اخیر گوشی هوشمند اپل «بسیار عقبتر از رقبای خود هستند.»
او میگوید: «ما شاهد رشد مداوم سامسونگ هستیم و هوآوی حتی با وجود مشکلات، به عملکرد خوب خود ادامه میدهد. اپل اگر نتواند هیجان پیرامون آیفون را به سطح پیشین خود برساند همچنان با مشکل مواجه خواهد بود.»
پائولو پسکاتوره، تحلیلگر PP Foresight، تصور میکند که فروش ضعیف آیفون در سطح جهانی ممکن است به این دلیل باشد که کاربران دستگاههای قدیمی خود را برای مدت طولانیتری نگه میدارند.
برخی از طرفداران اپل احتمالاً آیفون ۱۵ را در مقایسه با آیفون ۱۴ دارای تغییرات جزئی میبینند و بنابراین به این نتیجه میرسند که ارزش هزینه کردن ندارد.
گوشی آیفون نو بخریم یا کارکرده؟ کدام بهتر است؟
او میگوید: «در پرتو بیثباتی مداوم اقتصادی، متقاعد کردن کاربران برای خرید هر ساله دستگاههای جدید برای هیچ عرضهکنندهای آسان نیست. مردم در حال حاضر بیشتر مراقب جیب خود هستند و گوشیهایشان را برای مدت طولانیتری نگه میدارند. آنها حتی پس از مدتی تلفنهای خود را به سایر اعضای خانواده میدهند.»
پسکاتوره از طرفی معتقد است که آیفون «محصول اصلی و سودآور اپل باقی میماند.» او میگوید: «اپل میتواند وقت خود را صرف عرضه دستگاههایی با مشخصات ظاهری جدید کند که دوباره علاقه کاربران را برانگیخته خواهد کرد.»
ملیسا مینکو، مدیر استراتژی خردهفروشی CI&T میگوید تفاوت در موجهای بعدی آیفونها «باید در سطح جهانی جالبتر و بهروزتر باشد.»
او میگوید: «تمرکز بیشتر بر بهبود تجربه کاربر و ایجاد ویژگیهایی که رفتارهای مصرفکنندگان را متحول میکند، مثل بهروزرسانیهایی که در گذشته انجام میشد، تقاضا را در نسخههای اخیر تجدید میکند.»
با این حال بن وود، تحلیلگر ارشد CCS Insight معتقد است اپل همچنان در بازار گوشی های هوشمند «از موقعیتی فوقالعاده قوی» برخوردار است.
او میگوید: «کاهش فروش آیفون در وهله اول نتیجه این است که مردم به جای انتخاب برندهای جایگزین، دستگاههای خود را برای مدت طولانیتری نگه میدارند. اپل با وفاداری بینظیر مالکین فعلی گوشیهایش و نسل جدید مشتریان که جذب هزینه پایینتر این دستگاه میشوند در موقعیتی فوقالعاده قدرتمند باقی میماند.»
در سطح جهانی، رقیب اصلی اپل در بازار گوشی های هوشمند همچنان غول کرهای یعنی سامسونگ است که قیمت بالاتری دارد و برخلاف اپل، طیف وسیعی از گوشیهای تاشو را ارائه میکند.
به دلیل جدید بودن گوشیهای تاشو، سامسونگ و سایر فروشندگان گوشیهای هوشمند تاشو مانند هوآوی و گوگل ممکن است بتوانند در دور کردن مشتریان از اپل موفق شوند.
طبق گزارش Counterpoint Research سهم بازار جهانی اپل از بازار گوشیهای هوشمند ممتاز در سال ۲۰۲۳ از ۷۵ درصد به ۷۱ درصد کاهش یافته است، در حالی که سهم سامسونگ و هواوی افزایش یافته است.