به گزارش نقش فردا به نقل از رویداد۲۴ سایش لاستیکها در خودروهای قدیمی بیشتر مشاهده میشود و این ممکن است به دلایل گوناگونی باشد، از جمله یکی از مشکلات رایج که بیشتر خودروهای قدیمی با آن روبرو هستند، تنظیم نادرست زوایای خودرو است. در طول زمان، زوایا و تنظیمات خودرو ممکن است تغییر کنند و همچنین هنگام تعمیرات توسط تعمیرکاران غیرماهر، این تنظیمات به درستی رعایت نمیشوند یا به طور کامل تنظیم نمیشوند.
سائیدگی غیر عادی لاستیکها نشانه خوبی است برای اینکه متوجه شویم که زمان تعویض آنها فرا رسیده است.
فرمان خودرو:
در صورتی که خودرو شما به یک سمت کشیده میشود، به ویژه زمانی که فرمان را رها میکنید، اولین اقدامی که باید انجام دهید، چک کردن فشار هوا در لاستیکها است. اما اگر شما فشار هوای لاستیکها را بررسی کردید و تنظیمات آنها درست بودند، احتمالاً مشکل در جای دیگری وجود دارد.
فنر بندی:
در این حالت، لازم است راستایی چرخها و یاتاقانهای آنها، بوش و میلهها، بازوهای کنترل فنر و خود فنرها را بررسی کنید. اگر بخشهایی از فنرها دچار ساییدگی یا صدمه شده باشند، باید آنها را تعویض کنید. چرا که اگر این کار صورت نگیرد، ممکن است باعث فرسودگی و صدمه دیدن پیش از موعد سایر بخشهای سیستم فنربندی و خودرو شوند.
همراستایی:
برای هدایت مناسب و جلوگیری از سائیدگی لاستیکها، لازم است که چرخها همراستا باشند. این کار به شما کمک میکند تا از سائیدگی و اصطکاک زیاد چرخها جلوگیری کنید. همچنین، همراستایی چرخها باعث کاهش مصرف سوخت، کاهش فشار بر روی سیستم فنربندی و فرمان میشود و هدایت خودرو را بهبود میبخشد.
برای دستیابی به همراستایی و تنظیم چرخهای خودرو، سه نوع تنظیم مهم وجود دارد: زاویه کمبر، کاستر و تفارب و تنافر زاویه چرخها.
کمبر و کاستر به معنای بیرون و داخل بودن قسمت جلویی چرخها است. هدف از این تنظیم، توزیع مناسب بار خودرو بر روی سطح جاده است. این کار باعث میشود فرماندهی خودرو به راحتی انجام شود و از سائیدگی لاستیکها جلوگیری کند.