به گزارش نقش فردا به نقل از تابناک، در این مرحله پیشفروش پنج خودروی کوییک GX_L، کوییک GXR_L، ساینا S با استاندارد ۸۵ گانه، اطلس E پلاس با گیربکس اتوماتیک CVT و سهند بنزینی اتوماتیک تیپ ۳مدل (E) ویژه متقاضیان عادی با شرایط ویژه و قیمتهای علیالحساب عرضه شده و قیمت روز خودرو در زمان تحویل قیمت نهایی خودرو محاسبه خواهد شد. همچنین دراین بخشنامه، سود مشارکت با موعد تحویل آبان تا اسفند ۱۶ درصد و سود انصراف ۳ درصد کمتر از سود مشارکت است که درصورت بروز هرگونه تاخیر احتمالی در تحویل خودرو خسارت تاخیر در تحویل خودرو ۱۲ درصد سالیانه محاسبه و پرداخت خواهد شد.
خرید خودرو از سایپا؛ سرمایه گذاری یا ضرر؟
درشرایطی که درماههای اخیر به دلیل تورم بالا و محدودیت عرضه، خرید خودرو به نوعی سرمایه گذاری کوتاه مدت برای مردم تبدیل شده است؛ چراکه قیمت محصولات در بازار آزاد معمولا بالاتر از قیمت کارخانه است، اما این نوع سرمایه گذاری، ریسکهای خاص خود را هم دارد. برای مثال امکان تغییر سیاستهای قیمت گذاری وجود دارد و ممکن است فاصله قیمت کارخانه و بازار کاهش یابد. همچنین امکان افزایش عرضه با افزایش تولید یا واردات خودرو وجود دارد که دراین صورت حباب قیمتی در بازار آزاد کاهش پیدا میکند.
ازسویی دیگر، بازار خودرو میتواند تحث تاثیر عوامل مختلف اقتصادی و سیاسی ازجمله نتیجه دادن مذاکرات ایران و آمریکا دچار نوسان شده و قیمتها افت محسوسی پیدا کند؛ این درحالی است که اگر شرایط فروش سایپا شامل محدودیت در فروش زودهنگام و یا الزام به نگهداری برای مدت مشخصی باشد میتواند جذابیت برای سرمایه گذاری کوتاه مدت را ازدست بدهد.
از دیگر شرایط این طرح، عدم قیمت قطعی محصولات این خودروساز است که همین مساله خریدار را با ریسک افزایش قیمت در زمان تحویل مواجه میکند؛ به طوری که افزایش قیمت میتواند سود انتظار از سرمایهگذاری را از بین ببرد یا حتی باعث شود قیمت نهایی خودرو بالاتر از توان مالی متقاضی شود.
همچنین خریدار بدون اطلاع از قیمت نهایی، نمیتواند برنامهریزی مالی دقیقی برای پرداخت مابقی وجه خودرو یا هزینههای جانبی آن داشته باشد؛ بنابراین عدم شفافیت در قیمتگذاری میتواند منجر به احساس بلاتکلیفی و نارضایتی در خریداران شود.
ازسویی دیگر، با فرض توافق ایران و آمریکا خریدارانی که در طرحهای فروش سایپا با قیمتهای غیرقطعی شرکت کرده اند ممکن است با چند حالت متضرر شوند:
حالت اول: اگر توافق مورد نظر به طور کامل محقق نشود یا تاثیر آن بر بازار خودرو به میزانی نباشد که قیمتها به طور چشمگیری کاهش یابد، خریدارانی که ریسک افزایش قیمت غیرقطعی را پذیرفتهاند، عملاً سودی نبردهاند و شاید حتی متضرر شده باشند.
حالت دوم: اگر خریداران به امید کاهش قیمت ناشی از توافق، از خرید خودرو در بازار آزاد با قیمتهای بالاتر در آن زمان خودداری کرده باشند و سپس قیمتها آنطور که انتظار میرفت کاهش نیابد، فرصت خرید را از دست دادهاند.
حالت سوم: اگر قیمت نهایی خودرو در طرح سایپا به دلیل عدم قطعیت افزایش یابد و همزمان بازار آزاد به دلیل انتظارات توافق کاهش نسبی داشته باشد، خریداران طرح سایپا متضرر خواهند شد. همچنین درصورت به نتیجه رسیدن توافقات میتواند منجر به تسهیل واردات خودروهای خارجی شده و با افزایش عرضه، قیمتها کاهش یابد.