به گزارش نقش فردا به نقل از تجارت نیوز : در حالی رستوران داران و فستفودها از کاهش چشمگیر مشتریان خود سخن میگویند که بررسی سایتهای فروش آنلاین نشان میدهد که قیمت یک ساندویچ فلافل حتی به ۹۵ هزار تومان نیز رسیده است.
این اتفاق شیوه جدیدی از فروش را در بین رستورانداران و فست فودیها رواج داد؛ از فروش غذاهای نیم پرسی بگیر تا فروش تکهای پیتزا. برخی دیگر نیز با کاهش وزن و کیفیت غذاها سعی به حفظ مشتریان خود داشتند.
به تازگی علیاصغر میرابراهیمی، رئیس اتحادیه دارندگان رستوران و سلف سرویس، از عدم استقبال مردم از غذای رستورانی بعد از شیوع بیماری کرونا خبر داد و گفت: افزایش نرخ غذاهای رستورانی موجب کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی تقاضا شد.
بنا به گفته وی، تورم موجود در کشور بر قیمت روغن، برنج، رب گوجه فرنگی، انواع ادویه، زعفران و …. تاثیر گذاشته است؛ رستوران داران نیز مصرفکننده محسوب میشوند و باید مواد اولیه پخت را با قیمت بالا خریداری کنند.
وی تصریح کرد: اتحادیه بر عملکرد واحدهای صنفی نظارت دارد نرخ غذای رستورانی بعد از محاسبه قیمت مواد اولیه (باتوجه به فاکتور روز)، حقوق کارگری، بیمه، مالیات و ۲۰ درصد سود قانونی و ….. به دست میآید.
در حال حاضر حتی قیمت یک ساندویج فلافل در سایتهای فروش آنلاین به ۹۵ هزار تومان نیز رسیده است. اما خرید ساندویج فلافل در فستفودها بین ۳۵ تا ۴۵ هزار تومان بسته به تعداد فلافل و مخلفات آن متغیر است.
تا سال گذشته قیمت اغلب غذاهای خورشتی حدودا زیر ۵۰ هزار تومان بود، اما امروز به بالای ۱۲۰ هزار تومان رسیده که افت کیفیت در اغلب این غذاها کاملا مشهود است. رستورانداران افزایش چندین برابری برنج، روغن، حبوبات، مرغ، نوشیدنی و … را عامل این اتفاق عنوان میکنند.
بررسیها نشان میدهد که کاهش تقاضا فقط به رستورانها محدود نشده است. در حال حاضر فستفودها، آبمیوه فروشیها، بستنیفروشیها، کافیشاپها و … نیز وضع مشابهی را تجربه میکنند.
برخی از مسئولان صنفی از رواج سفارش «غذاهای نیم پرسی» سخن میگویند و عنوان میکنند: وضعیت اقتصادی صنوف به ویژه رستورانداران و صاحبان سلف سرویس نسبت به اوایل شروع اپیدمی کرونا بهتر شده، اما گرانی مواد غذایی از ابتدای سال جاری به گونهای افزایش داشته که هیچ جای نفسی برای صاحبان مشاغل در این صنف و مراجعه مردم برای خوردن غذای مورد علاقه شان باقی نگذاشته است.