بهگزارش نقش فردا به نقل از فرارو؛ بعد هفت سال از پایان مونتاژ سیتروئن C3 محصول دیگری به خط تولید سایپاسیتروئن در کاشان میرود اما ایندفعه پای شرکای چینی وسط است و رگ و ریشه سیتروئن C3XR تفاوتهای زیادی با نسخه قبلی خواهد داشت. سیتروئن C3XR از پیشرانه توربوشارژ 1.2 لیتری بهره میبرد و تنها نکته امیدوارکننده در بخش فنی، میتواند اشتهای ناچیز در مصرف سوخت باشد.
یک| سیتروئن C3XR درحالی به خط مونتاژ سایپا راه پیدا کرد که هفت سال از آخرین مونتاژ C3 میگذرد. سال 97 درجریان خروج پیدرپی خودروسازهای بزرگ از ایران، مونتاژ سیتروئن C3 نیمهتمام ماند. محصولی که پیشرانه مشترکی با پژو 2008 داشت و بهخاطر کیفیت ساخت، مورد تحسین بخش قابل توجهی از ماشینبازها قرار میگرفت.
سیتروئن C3XR حالا در همان خط مونتاژ معروف کاشان به برنامه سایپا اضافه میشود. قبلا قرار بود برای این خودرو از نامهایی مثل سایپا M44 یا حتی سایپا سیلک استفاده شود اما نهایتا نام سیتروئن C3XR نهایی شد و باید چشمانتظار محصول جدید سایپا با این اسم باشیم.
دو| سیتروئن C3XR به پیشرانه سه سیلندر مجهز شده است. موتور 1.2 لیتری توربوشارژ سیتروئن C3XR میتواند قدرتی معادل 116 اسببخار و 190 نیوتنمتر گشتاور خروجی آزاد کند.
گیربکس شش سرعته دوکلاچه بخش دیگری از مشخصات فنی سیتروئن C3XR است و راننده سیتروئن C3XR نهایتا سرعتی معادل 185 کیلومتربرساعت را تجربه میکند. عدد و رقمها چندان دندانگیر نیستند اما میتوانیم مصرف سوخت 5.5 لیتری را یکی از معدود نقاط قوت سیتروئن C3XR بدانیم.
سه| سیتروئن C3XR با امکانات رفاهی محدودی به بازار خودرو ایران اضافه میشود. نمایشگر 9 اینچ احتمالا بعد ورود به اتاق خودرو اولین آپشنی است که جلب توجه میکند. کلاستر دیجیتال هم برای نمایش سرعت و سایر اطلاعات مورد نیاز تعبیه شده است.
سیتروئن C3XR فرمان برقی دارد. در فهرست امکانات رفاهی سیتروئن C3XR چیزهای دیگری از جمله روکش چرم و پارچه صندلیها، رینگ آلومینیومی دو رنگ و 16 اینچ، صندلیهای تاشو عقب بهچشم میخورد و مثل خیلی از مدلهایی که در کشورمان تولید میشود، سیتروئن C3XR به سیستم کمک به حرکت در سربالایی و سیستم کنترل پایداری مجهز شده است.
چهار| سیتروئن C3XR در سه تیپ مختلف روانه بازار میشود. کمترین آپشنها برای تیپ V1 پیشبینی شده. تیپ V2 به آپشنهای بیشتری از جمله شارژر صندلی عقب، صندلی برقی، چراغ مشایعت، ایربگ پردهای، آینههای تاشو برقی، مجهز است و تیپ V3 علاوهبر اینها با امکاناتی مثل فرمان دیکات، سانروف و کیلس روانه بازار میشود.
پنج| قیمت سیتروئن C3XR فعلا مشخص نیست. با این حال اواسط سال 1403 که اولین خبرها از عرضه سیتروئن C3XR مخابره شد، قرار بود با قیمتی زیر 1.5 میلیارد روانه بازار شود.
عرضه سیتروئن C3XR به بازار مثل خیلی از پروژههای خودروسازان با تاخیر روبرو شده و احتمال دارد مدیران سایپا قیمت جدیدی برای آن ارائه دهند.
شش| سیتروئن C3XR از الان آماده رقابت با ریرا ایرانخودرو میشود. این یکی تحتعنوان شاسیبلند ملی ایرانخودرو شناخته میشود و مثل سیتروئن C3XR در دسته مدلهای کراساوور قرار میگیرد.
علاوه بر ریرا ایرانخودرو، می توانیم مدلهایی از جمله X55 پرو و سایر شاسیبلندهای اقتصادی بازار را در دسته رقبای سیتروئن C3XR بدانیم.