تخمین زده میشود کل صادرات خودروی چین در سال گذشته میلادی به ۵.۲۶میلیون دستگاه با ارزش ۱۰۲میلیارد دلار رسیده باشد. این در حالی است که پیشبینی میشود کل صادرات خودروی ژاپن برابر با ۴.۳میلیون دستگاه باشد.
در گزارشی که رویترز منتشر کرده، این نکته را مورد تاکید قرار داده است که افزایش نفوذ چین در خارج از کشور باعث شگفتی برخی دولتهایی شده که نگران پیامدهای آن برای صنعت خودروی داخلی خود هستند.
کمیسیون اروپا در ماه سپتامبر تحقیقاتی در مورد خودروهای برقی ساخت چین و یارانههایی که ممکن است دریافت کرده باشند به راه انداخت. دولت بایدن هم قصد دارد تعرفه واردات کالاهای چینی از جمله خودروهای برقی را افزایش دهد. انتظار میرود برندهای داخلی در کل فروش چین ۶۳درصد در ۲۰۲۴ نسبت به ۵۶درصد سال گذشته افزایش یابد.
آنچه مشخص است چین از دو مسیر در صدر کشورهای صادرکننده خودرو قرار گرفته است: صادرات به روسیه و همچنین خودروهای برقی. خروج خودروسازان ژاپنی و غربی از بازار روسیه در بحبوحه تحریمهای جدید، موجب افزایش صادرات خودروی چین به روسیه شده است. آمار انجمن خودروسازان چینی نشان میدهد که این کشور در بازه زمانی ژانویه تا اکتبر، ۷۳۰هزار دستگاه خودرو به روسیه صادر کرده است که هفتبرابر بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است.
تجارت بین چین و روسیه در سال ۲۰۲۳ با رشد چشمگیری روبهرو شده است. این رشد به دلیل عوامل مختلف، از جمله تحریمهای غرب علیه روسیه و جنگ تجاری مداوم بین ایالاتمتحده و چین است.
به گفته سفیر چین در روسیه، همکاری در صنعت خودرو به یکی از عناصر مهم تجارت دوجانبه این دو کشور و چین به بزرگترین تامینکننده خودرو برای روسیه تبدیل شده و حجم صادرات خودرو از چین به روسیه، هم از نظر تعداد و هم از نظر ارزش به طور قابلتوجهی افزایش یافته است. این دیپلمات معتقد است که همکاری بین دو کشور در حال توسعه است و هم از نظر کمیت و هم از نظر کیفیت پیشرفت چشمگیری داشته است.