در ادامه نیز حسن کریمی سنجری مدیر پروژه خودروهای برقی وزارت صمت اعلام کرد که «تاکنون سیصد میلیون دلار ارز برای واردات تاکسیهای برقی اختصاص داده شده و قرار است این خودروها از طریق شرکتهای خودروساز وارد شوند.»
۲۹ آبان ماه محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی نیز وارد میدان شد و اعلام کرد که تأمین یک میلیارد دلار برای واردات خودرو برقی مورد پذیرش قرار گرفته و با یک میلیارد و ۴۰ میلیون یورویی که برای اتوبوس، ون و موتور سیکلتهای برقی انجام خواهد شد، در مجموع ۲ میلیارد یورو برای خودروهای برقی ارز کنار گذاشته شده است.
با این حال آبان تمام شد و امروز ۵ روز از آذر هم گذشته، اما خبری از واردات و عرضه خودروهای برقی در قالب تاکسی نیست و نکته مهمتر اینکه علی آبادی واردات را به هفتههای آینده موکول کرده است. وزیر صمت در برنامه تلویزنی اعلام کرد که «در هفتههای آینده تاکسیهای برقی به تدریج وارد تهران میشود.»
۱۰۰ هزار خودروی برقی به سرنوشت ۱۰۰ هزار خودروی بنزینی گرفتار میشود؟
البته نکته مهمتر در صحبتهای علی آبادی آنجا بود که گفت «برنامه داریم تا آخر امسال ۱۰۰ هزار تاکسی برقی در شهرهای بزرگ داشته باشیم.» این جمله دقیقاً همان جملهای است که پارسال وزارت صمت در زمان سکانداری رضا فاطمی امین در مورد خودروهای بنزینی داده بود.
امید قالیباف سخنگوی وقت وزارت صمت گفته بود که «طبق برنامهریزی انجام شده، در ۳ ماهه باقیمانده از سال ۱۴۰۱، ۱۰۰ هزار دستگاه و به همین تعداد هم در ۳ ماهه اول سال ۱۴۰۲ خودرو از طریق واردات تأمین میشود.»
وعدهای که هیچ گاه محقق نشد و امروز که یک سال از این سخنان میگذرد در مجموع ۱۱ هزار خودرو یا وارد کشور شده و یا در مسیر برای ورود به کشور است!
با توجه به تجربهای که از عملکرد متولیاًن خودرو در کشور داشتهایم و همانطور که اشاره شد اولین وعده در خودروهای برقی نیز به واقعیت بدل نشده، باید منتظر ماند و دید تا پایان سال ۱۰۰ هزار دستگاه خودروی برقی وارد کشور خواهد شد یا مانند خودروهای بنزینی در آرشیو رسانهها باقی خواهد ماند.