Untitled-1 copy

Untitled-2 copy

علی قاسمی/ عباس بیات :  با پایان انتشار گزارش‌‌‌های خردادماه صنایع بورسی، درآمد 382نماد اصلی بورسی و فرابورسی در سومین ماه از سال به 275همت رسید. به‌رغم آنکه میزان درآمد ثبت‌شده، افت 4درصدی را نسبت به اردیبهشت نشان می‌دهد، اما فروش این شرکت‌ها نسبت به خردادماه سال قبل، رشد10درصدی را تجربه کرده است. ضمن آنکه دلار نیما در خردادماه سال‌جاری حدود 42هزار و 300تومان بوده؛ در حالی که این شاخص دلاری، نسبت به خرداد سال قبل که به طور متوسط در محدوده 38هزار و 100تومان قرار داشته، با افزایش 10درصدی همراه بوده است. از این‌رو، درآمد دلاری خردادماه امسال نسبت به سال گذشته تقریبا بدون تغییر مانده است. همچنین صنایع در بهار 1403، حدود 767همت درآمد داشتند که نسبت به بهار سال قبل، رشد 18درصدی و نسبت به زمستان کاهش 4درصدی را تجربه می‌کنند. این درحالی است که درآمد دلاری صنایع در بهار نسبت مدت مشابه سال قبل، رشد 8درصدی داشته است.

به نظر می‌رسد فشار هزینه‌‌‌ها در بهار از روی صنایع برداشته شود و حاشیه سود‌‌‌ها که در زمستان سال قبل به کف هشت‌فصل اخیر خود رسیده بودند، اندکی بهبود یابند. در این صورت انتظار داریم تا سود خالص بهار نمادهای مورد اشاره در این گزارش از 150همت عبور کند. این درحالی است که سود خالص صنایع در زمستان، 113همت بوده است. علاوه بر این، با توجه به رویکرد دولت جدید مبنی بر کاهش فاصله دلار نیما و آزاد و کاهش دخالت دولت در قیمت‌گذاری محصولات صنایع، احتمالا شرایط مطلوب فعلی در تابستان نیز تداوم داشته باشد. این موارد در حالی بیان شده است که قطعی برق در انتظار صنایع است و بیشترین آسیب از این ریسک مورد توجه صنعت فولاد و سیمان است. اما احتمالا با تغییر برخورد دولت چهاردهم با بورس، تابستانی داغ‌‌‌تر از سال قبل انتظار بورس را می‌‌‌کشد.

 دلاری‌‌‌ها سردمدار رشد درآمدها

صنایع دلاری و کامودیتی‌محور بورس ایران، در فصول ابتدایی سال، معمولا از پیشگامان رشد درآمد و سود در میان صنایع هستند. در سال‌جاری نیز با وجود آنکه طی خردادماه سال‌جاری دلار نیما به طور متوسط رشد 10درصدی را نسبت به خردادماه سال قبل تجربه کرده است، اما صنایع دلاری موفق شدند درآمد بالاتری را نسبت به افزایش قیمت دلار تجربه کنند. فولادی‌‌‌ها، در خرداد درآمد 57همتی و در بهار درآمد 168همتی را تجربه کردند. درآمد فولادی‌‌‌ها نسبت به خرداد سال قبل، تغییر محسوسی نداشته و درآمد دلاری بهار این صنعت نیز نسبت به بهار سال قبل تقریبا بدون تغییر مانده است. به‌رغم آنکه درآمد خردادماه در سطوح پایین‌‌‌تری نسبت به اردیبهشت قرار دارد، اما مجموع درآمد سه‌ماه اول سال یا به عبارتی بهار سال‌جاری 10درصد نسبت به زمستان قبل، بهبود یافته است.

معاملات بورس‌کالا نیز حکایت از آن دارد که ارزش معاملات شمش فولاد در خردادماه نسبت به اردیبهشت، کاهش اندکی را تجربه کرده است. نرخ‌های فروش نیز به طور میانگین در سطح 21میلیون و 300هزار تومان به ازای هر تن قرار گرفته‌‌‌اند. برخلاف شمش فولاد، نرخ آهن اسفنجی بورس‌کالا در خردادماه به طور متوسط به زیر 13میلیون سقوط کرده است.  به عبارت دیگر، تولیدکنندگان شمش حاشیه سود بالاتری نسبت به تولیدکنندگان آهن اسفنجی خواهند داشت؛ چرا که نسبت آهن اسفنجی به شمش فولاد به محدوده 60درصد و کف فروردین سال قبل کاهش یافته است. در میان نمادهای فولادی 7نماد با P/E آینده‌نگر زیر 4واحد قرار دارند که جذابیت بالایی را برای خرید فولادی‌‌‌ها فراهم کرده‌‌‌اند.

Untitled-3 copy

فلزات گرانبها، به‌عنوان صنعت ارزنده سال‌جاری، درآمد 17همتی خود در خردادماه سال‌جاری را با رشد 43درصدی نسبت به خردادماه سال قبل به ثبت رسانده‌اند. درآمد دلاری خردادماه نیز نسبت به خرداد سال قبل، رشد 29درصدی داشته و درآمد دلاری بهار این صنعت 30درصد افزایش یافته است. برخلاف فولاد، شمش آلومینیوم در بورس‌کالا با نرخ بالایی به فروش می‌رود و در خردادماه نرخ هر تن شمش آلومینیوم در تالار نقره‌‌‌ای، بیش از 142میلیون تومان بوده است. شمش روی نیز در خردادماه همچنان 140میلیون تومان قیمت خورد. همچنین به‌رغم افت ارزش معاملات کاتد مس در بورس‌کالا، همچنان نرخ‌های مس نیز در این بازار بالاست و از رونق این صنعت در پی افزایش قیمت‌های جهانی حکایت دارد. در میان نمادها، «فسوژ» با P/E آینده‌نگر 3.7واحدی و «فاسمین» با P/E 5واحدی گزینه‌‌‌های  ارزنده‌‌‌تری هستند.

کانی‌‌‌های فلزی که همچنان با P/E پایینی نسبت به میانه تاریخی خود معامله می‌‌‌شوند، با ریسک‌‌‌های بالای انرژی و حقوق معادن مواجه هستند. ضمن آنکه قیمت‌ها نیز در بورس‌کالا چندان جذاب نیست و به‌رغم آنکه فولادی‌‌‌ها گزینه امنی هستند، ریسک صنعت بالادست فولاد، همچنان بالاست. درآمد 11همتی این صنعت در سومین ماه از سال‌جاری، افت 37درصدی را نسبت به خردادماه قبل نشان می‌دهد. درآمد دلاری خردادماه در این صنعت، با افت 43درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل و درآمد دلاری بهار با کاهش 16درصدی نسبت بهار قبل مواجه شده است.

سیمانی‌‌‌ها، در خردادماه با ثبت درآمد 4.5همتی درآمد خود را نسبت به خرداد قبل، 10درصد افزایش دادند. این درحالی است که درآمد دلاری این صنعت بدون تغییر باقی مانده است. اما افزایش امید در این صنعت به آن دلیل است که درآمد دلاری بهار 7درصد بهبود یافته است. نکته قابل‌توجه آن است که P/E آینده‌‌‌نگر عمده نمادهای این صنعت زیر 5واحد است و یکی از صنایع جذاب بازار برای سرمایه‌گذاری، صنعت سیمان است.

صنعت اوره، رشدهای خیره‌‌‌کننده درآمدی را در خرداد و به‌خصوص در بهار به ثبت رسانده است. این صنعت موفق شده است در خردادماه درآمد خود را نسبت خرداد سال قبل 54درصد افزایش داده و به بیش از 7.3همت برساند. درآمد دلاری بهار سال‌جاری نیز نسبت به بهار سال قبل، رشد 9درصدی داشته است. رشد قیمت نفت و رشد دلار نیما سبب شده است تا نرخ‌های فروش نیز در سال1403 رشد قابل‌توجهی نسبت به زمستان داشته باشد.

رشد دلار نیما بر نرخ محصولات شیمیایی نیز اثرگذار بود. قیمت فروش محصولات عمده نمادهای بورسی در صنعت شیمیایی روند افزایشی داشت. نرخ متانول صادراتی زاگرس و شخارک همچنان بالاست و درآمد صنعت نیز به‌واسطه عوامل یادشده، در خردادماه به 56همت رسید که 56درصد از خرداد سال قبل بالاتر است. ضمن آنکه درآمد دلاری بهار این صنعت نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل، بیش از 20درصد افزایش یافته است.

 نقش کمرنگ ریالی‌‌‌ها

صنایع ریالی‌‌‌ برخلاف دلاری‌‌‌ها عملکرد ضعیف‌‌‌تری را در بهار سال‌جاری داشتند؛ اما برخی از صنایع مانند حمل‌ونقلی‌‌‌ها و چاپ و نشر خوش درخشیدند. سهامداران شرکت‌های «قندوشکری» طی فصل بهار 1403 به‌طور متوسط 19.8درصد زیان شناسایی کردند. در میان 12نماد قندوشکری بازار سرمایه، «قهکمت» طی بهار امسال با ثبت زیان 6.1درصدی کمترین میزان کاهش قیمتی را نسبت به هم‌‌‌گروهی‌‌‌های خود تجربه کرده است. مجموع درآمد قندوشکری‌‌‌های بازار سرمایه طی خرداد امسال یک‌هزار و 395میلیارد تومان بود که در مقایسه با خرداد سال قبل 2.8درصد کاهش یافته است. در بهار امسال فروش قندوشکری‌‌‌ها 2هزار و 140میلیارد تومان به ‌‌‌ثبت رسید که این عدد در قیاس با بهار سال قبل کاهش 6.1درصدی را تجربه کرده است. براساس دلار نیما مجموع فروش قندوشکری‌‌‌‌های بازار سرمایه طی خرداد و بهار 1403 در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به‌‌‌ترتیب 12 و 14.6درصد کاهش داشته است.

از میان نمادهای قندوشکری شرکت «قزوین» طی سومین ماه از سال‌جاری با ثبت فروش دلاری 3میلیون و 509هزار دلار و افزایش بیش از 200درصدی نسبت به خرداد 1402، بیشترین افزایش فروش را تجربه کرده است. شرکت‌های «کاشی‌‌‌‌وسرامیک» در بهار امسال متوسط کاهش 15.7درصدی را تجربه کردند. در این بین شرکت «کلوند» که طی بهار تنها 2.2درصد کاهش قیمت را ثبت کرده، کمترین افت را نسبت به هم‌‌‌گروهی‌‌‌های خود تجربه کرده است. مجموع فروش خرداد این صنعت 682میلیارد تومان بوده که نسبت به خرداد سال قبل 11.2درصد افزایش یافته است. با توجه به رشد 10درصدی نرخ دلار نیما افزایش 11درصدی فروش کاشی‌‌‌‌وسرامیکی‌‌‌ها یک عملکرد خوب محسوب می‌شود.  مجموع فروش بهار این صنعت یک‌هزار و 717میلیارد تومان بود که نسبت به بهار سال گذشته 20درصد جهش داشته است.

بررسی درآمد دلاری این صنعت نشان می‌دهد که طی خرداد و بهار 1403 نسبت به مدت مشابه سال قبل به‌‌‌ترتیب افزایش 0.6 و 10درصدی رقم خورده است که این افزایش دلاری نشانه‌‌‌ای از رشد حقیقی در کاشی‌و‌‌‌سرامیکی‌‌‌هاست.  شرکت‌های «خودروساز» بازار سرمایه طی بهار 1403، زیان 15.7درصدی را به سهامداران خود تحمیل کردند. شرکت «خساپا» طی بهار امسال با افت 9.2درصدی کمترین زیان را به سهامداران خود نسبت به پنج خودروساز دیگر وارد کرده است. مجموع فروش خردادماه خودرویی‌‌‌ها 39هزار میلیارد تومان به ثبت رسیده که نسبت به خرداد سال قبل 22درصد افت داشته است. فروش بهاری این صنعت 97هزار و 370میلیارد تومان به ثبت رسیده که در قیاس با بهار سال گذشته 8.7درصد رشد داشته است. فروش دلاری خودروسازان در خرداد و بهار 1403 نسبت به مدت مشابه سال گذشته به‌‌‌ترتیب 29.7 و 0.5درصد کاهش یافته است.

شرکت «خزامیا» سردمدار افزایش درآمد در میان خودروسازان بوده است. بر این اساس شرکت یادشده طی خرداد امسال مجموعا فروش 51میلیون و 333هزار دلاری را به ثبت رسانده که این عدد در قیاس با خرداد سال قبل 194درصد جهش کرده است. در بهار امسال نیز مجموع فروش دلاری این شرکت 27درصد نسبت به بهار 1402 افزایش داشته که با این حساب پرفروش‌‌‌ترین شرکت خودروساز بورسی بوده است. «قطعه‌‌‌سازان» در فصل بهار متوسط کاهش 24.7درصدی را تجربه کردند. در این میان، شرکت «خریخت» با کاهش 2.8درصدی در فصل آغازین سال‌جاری، بهترین عملکرد را نسبت به 19شرکت دیگر از خود به نمایش گذاشته است.

مجموع فروش قطعه‌‌‌سازان طی خردادماه امسال 5هزار و 307میلیارد تومان بوده که در مقایسه با خرداد سال قبل 17.5درصد رشد یافته است. در بهار امسال فروش قطعه‌‌‌سازان بورسی 12هزار و 980میلیارد تومان به ثبت رسید که این عدد در مقایسه با بهار سال گذشته بیش از 22درصد افزایش را تجربه کرده است. بررسی متغیرهای فروش این صنعت به لحاظ دلاری نیز نشان‌دهنده جهش درآمدی این صنعت است. بر این اساس طی خرداد و بهار 1403 فروش دلاری قطعه‌‌‌سازان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به‌‌‌ترتیب 5.9 و 11.8درصد رشد یافته است. شرکت قطعه‌‌‌ساز «خپویش» با ثبت رشد 74درصدی درآمد دلاری خود طی خردادماه و همین‌طور جهش 60درصدی فروش دلاری بهار 1403 نسبت به مدت مشابه، بهترین عملکرد را بین قطعه‌‌‌سازان داشته است. شرکت‌های «دارویی» بازار سرمایه در بهار 1403 متوسط کاهش قیمتی 12.8درصدی را تجربه کرده‌اند.

سهامداران شرکت «دکوثر» طی بهار 1403 بازدهی 61.2درصدی را کسب کردند که با این حساب بهترین عملکرد به لحاظ رشد  قیمت سهام در میان 37نماد دارویی بازار سرمایه به شرکت مذکور تعلق دارد. مجموع درآمد خرداد داروسازان 9هزار و 774میلیارد تومان به ثبت رسیده که در مقایسه با خرداد سال قبل 10.6درصد افزایش یافته است. فروش ریالی بهار این صنعت 28هزار و 300میلیارد تومان به ثبت رسید که نسبت به بهار 1402 رشد 18.6درصدی داشته  و جهش یافته است. فروش دلاری داروسازان طی خرداد و بهار 1403 به‌‌‌ترتیب نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش 0.04 و 8.4درصدی را تجربه کرده است. از میان 37نماد داروساز بورسی، شرکت «دزهراوی» با رشد 123درصدی فروش خود طی خردادماه امسال در مقایسه با مدت مشابه، بهترین عملکرد را بین شرکت‌های داروساز به ثبت رسانده است.

فروش دلاری شرکت یادشده در خرداد امسال یک‌میلیون و 828هزار دلار بوده که در قیاس با خرداد 1402 افزایش بیش از 100درصدی را تجربه کرده است. شرکت‌های «شوینده» بازار سرمایه در بهار امسال زیان بیش از 7درصدی را به سهامداران خود تحمیل کرده‌‌‌اند.  شرکت «کیمیاتک» با کاهش اندک 0.2درصدی کمترین زیان را در مقایسه با شش شرکت شوینده‌ساز دیگر تجربه کرده است. مجموع فروش خرداد شوینده‌‌‌سازان 2هزار و 547میلیارد تومان به ثبت رسیده که این عدد در قیاس با خرداد سال قبل 13.7درصد رشد داشته که با توجه به افزایش 10درصدی نرخ نیما عملکرد نسبتا خوبی محسوب می‌شود. فروش بهار 1403 شوینده‌‌‌سازان 6هزار و 472میلیارد تومان بوده که در مقایسه با بهار سال گذشته 20درصد جهش یافته است. ارزیابی متغیرهای درآمدی شوینده‌‌‌سازان برحسب دلار نیما نشان می‌دهد که طی خرداد و بهار 1403 مجموع درآمد دلاری این صنعت در مقایسه با مدت مشابه، به‌‌‌ترتیب 2.5 و 9.8درصد رشد داشته است.

از میان هفت نماد شوینده‌‌‌ساز بازار سرمایه، شرکت «قرن» با ثبت افزایش 54درصدی فروش خود طی خرداد امسال و همچنین جهش 45درصدی درآمد بهار امسال نسبت به مدت مشابه، بهترین عملکرد را نسبت به شوینده‌‌‌سازان دیگر داشته است. شرکت‌های «تایرساز» بازار سرمایه در فصل بهار متوسط کاهش 5.5درصد قیمتی را تجربه کردند. در بین 9شرکت تایرساز بورسی، شرکت «پارتا» بازدهی مثبت 0.6درصدی را نصیب سهامداران خود کرد و با این بازدهی توانست عملکرد بهتری نسبت به هشت شرکت دیگر تجربه کرد. مجموع فروش این صنعت طی سومین ماه از سال‌جاری 3هزار و 169میلیارد تومان به ثبت رسید که در مقایسه با خرداد سال قبل افزایش 8.4درصدی را تجربه کرده است. در بهار 1403 فروش تایرسازان بورسی، 9هزار و 174میلیارد تومان بوده که این عدد در قیاس با بهار سال گذشته بیش از 32درصد افزایش داشته است. بررسی فروش دلاری تایرسازان برحسب دلار نیما نشان می‌دهد که طی خردادماه امسال کاهش 2.3درصدی نسبت به خرداد سال گذشته به وقوع پیوسته است. این در حالی است که فروش دلاری بهار این صنعت طی فصل آغازین سال‌جاری 21.5درصد جهش داشته و عملکرد خوبی برای تایرسازان محسوب می‌شود. شرکت «پارتا» بهترین عملکرد را در میان تایرسازان داشته و موفق شده است فروش دلاری خود را در بازه ماهانه طی خرداد 1403 به‌‌‌میزان 52درصد رشد دهد.