بیشترین افزایش قیمت

روز سه‌شنبه در بورس شرکت کالسیمین (فاسمین)، شرکت سرمایه گذاری شاهد (ثشاهد) و شرکت سپنتا (فپنتا) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت عطرین نخ قم (نطرین)، شرکت کشت و دام گلدشت نمونه اصفهان (زگلدشت) و شرکت پرتو بار فرابر خلیج فارس (حپرتو) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای کسرام (شرکت پارس سرام)، خکمک (شرکت کمک فنر ایند امین) و کسرا (شرکت سرامیک‌های صنعتی اردکان) در روز سه‌شنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت شهرسازی و خانه سازی باغمیشه (ثباغ)، شرکت نیان الکترونیک (نیان) و شرکت صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز (شکام) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

در معاملات سه‌شنبه، 182 نماد صف خرید داشتند و 148 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 28 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 577 میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش 7 درصدی به رقم 336 میلیارد تومان رسید.

030616

پیش بینی بورس امروز

در هفته گذشته شاخص کل در مجموع 33 هزار واحد پیشروی کرد. در این هفته ارزش معاملات خرد سهام رشد کرد و میانگین آن نسبت به هفته پیشین 45 درصد افزایش یافت.

سه‌شنبه بیشترین اثر کاهنده بر شاخص کل را نمادهای فولاد، فملی و شستا داشتند و از سوی دیگر تاپیکو، نوری و شبندر بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل بورس تهران داشتند.

همچنین روز سه‌شنبه برای دومین روز متوالی شاهد خروج پول حقیقی به بازار بودیم و 259 میلیارد تومان سرمایه از بازار خارج شد. نماد تجلی بیشترین خروج پول حقیقی را داشت و پس از تجلی، نمادهای شستا، فولاد، وبملت و ثفارس در رتبه‌های بعدی بودند.

بنابراین بازار روز سه‌شنبه تعدیل شد. با این حال حجم معاملات قابل قبول بود و همچنان مازاد تقاضا در بازار دیده شد. همچنین سهم‌هایی که به لحاظ بنیادی وضعیت خوبی دارند به رشد ادامه دادند. بنابراین بازار همچنان پتانسیل رشد دارد. اما حواشی مربوط به انتشار نامه سازمان بازرسی کل کشور به وزیر اقتصاد واکنش‌های منفی بسیاری برانگیخته است.

در پایان هفته تصویر نامه سازمان بازرسی کل کشور به وزیر اقتصاد خبرساز شد. این نهاد نظارتی وابسته به قوه قضائیه در این نامه نوشته که هیئت مدیره بورس تهران از جمله رئیس سازمان در مجموع بیش از 10 هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان دریافت کرده‌اند. مجید عشقی نیز در واکنش به حواشی این نامه گفت که این تسهیلات مطابق قانون پرداخت شده است. با این حال در شرایطی که سیستم بانکی در پرداخت وام‌های ازدواج دچار مشکل است و در سال‌های اخیر سهامداران زیادی در بازار متضرر شده‌اند، دریافت تسهیلات ارزان قیمت توسط هیئت مدیره سازمان به اعتماد سرمایه گذاران و سهامداران لطمه می‌زند و شائبه‌ها درباره سوء استفاده دولت و دستگاه‌ها اجرائی از منابع بازار سرمایه را افزایش می‌دهد. در چنین شرایطی دور از انتظار نیست که شاهد افزایش عرضه و میل به خروج از بازار باشیم.