گواهش نیز رفتوآمدهای فراوان جماعتی پیرو لایفاستایلهای مدرن، صاحبان شهرت و برند، رندبازان یا حتی دلالان به دفاتر نمایندگی خرید و فروش سیمکارت یا صفحاتی در فضای مجازی آنهم با گفتوشنودهایی چنین، پرتکرار است: «سیمکارت رند با چه کد و پیششمارهای میخواید؟»، «رند پلهای، آینهای، جفتی، صدی، هزاری یا گفتاری میخوای؟»، «شمارههای اپراتور درخواستیتون اونقدرها هم قیمتی نیست!»، «کارشناس، براساس کلی معیار از ترکیب شماره، نسبت عددی و ریاضی بین شمارهها تا میزان کارکرد سیمکارت، قیمت تعیین میکنه»، «کد شماره سیمکارتتون بالاست ولی پراکندگی رقم داره»، «سیمکارتهای اپراتورهای مختلف همشماره، شماره دلخواهتون رو با کف قیمت براتون جمع کنیم!»، «این سیمکارت قیمت میلیاردی داره چون همه جنبههای یه کالا برای سرمایهگذاری رو داره!».
چکش مزایده برای همشمارههایی از چند اپراتور
رندبودن شمارههای سیمکارت و خطوط سیار، مفهومی کلی، گسترده و مبتنی بر سلیقه متقاضیان بازار دارد؛ چنانکه ممکن است در یک بازه زمانی کوتاه یا بلندمدت، شمارههایی که اعداد تکراری چندجفتی (قدیمیترین و عمومیترین شاخصهای رندبودن شماره) دربردارند، بهعنوان شمارههای رند و لاکچری بازارهای رسمی (نمایندگیهای مستقیم اپراتورها) و غیررسمی (فروشگاههای آنلاین) سیمکارت، پرفروش شوند یا حتی در مزایدههایی ویژه، چکش قیمتهای افسانهای بخورند.
گاهی هم در بازههای زمانی دیگر، شمارههای تاریختولدی، گفتاری، ترازویی و همچنین پک کامل همشماره از اپراتورهای گوناگون ترند میشوند. پک کامل همشماره از اپراتورهای گوناگون نیز جزو شاخصهای عمومی و فراگیر این بازار است که معمولا مشتریهای بسیاری در هر بازه زمانی، خواهان و خریدارش هستند.
پاسخ به این تقاضای همیشگی، مهارت و تخصص ویژه فعالان حوزه سیمکارت و خدمات ارتباطی سیار را میطلبد؛ مهارت و تخصصی که یک سر در ارسال پیامکها و برقراری تماسهای پیدرپی با شمارههای مدنظر متقاضیان دارد که ضمن فعالبودن در تملک دیگر افرادند و این تملک باید با پیشنهاد قیمت وسوسهانگیز به متقاضی جمعآوری سیمکارتهای همشماره از اپراتورها انتقال یابد. میان افراد متقاضی سیمکارتهای همشماره از اپراتورهای مختلف که این روزها با بهایی به کمینه و بیشینه 100میلیون تا چند میلیارد تومان عرضه میشوند.
تعداد کارشناسان اقتصاد رفتاری، توسعه کسبوکار و برندینگ شرکتها و سازمانهای تجاری در حال افزایش است؛ کارشناسانی که در راستای سودآوری از هیچ تلاشی حتی برخورداری از امتیاز شمارههای رند گران که به لحاظ زیبایی و روانشناختی، بدون زحمت در ذهن مخاطبان و مشتریان اثری ماندگار و طلایی میگذارند، دریغ نمیکنند. در تبلیغات دفاتر و نمایندگیهای خرید و فروش سیمکارتهای اختصاصی آمده: «با ما انحصار همشمارههای سیمکارت خود از همه اپراتورها را در دست بگیرید.»
صف خطبازان برای قیمتدارهای افسانهای