انفجار مهیب روز شنبه در اسکله شهید رجایی به آتشسوزی گستردهای منجر شد که اطفای آن همچنان ادامه دارد. شدت آتشسوزی به حدی بود که دولت مجبور شد از روسیه برای خاموش کردن آن تقاضای هواپیما کند. در همین شرایط زمزمههایی درباره سوءمدیریت در این مجموعه و نبود ایمنی کافی شنیده میشود. همچنین خبرهایی درباره دپوی مواد اشتعالزا یا اظهارنامه دروغ درباره مواد خطرناک منتشر شد ولی باید منتظر نظرات کارشناسی دقیق بود. در این شرایط پرسش به میان میآید که چه کسانی مدیریت این مجموعه را به عهده دارند.
مدیران میانی بندر رجایی و سوابق آنها
حسین عباسنژاد مدیر کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان است. او مردادماه ۱۴۰۱ با حکم علی اکبر صفایی که آن زمان مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان بود، به این سمت منصوب کرد. در این حکم آمده بود که توسعه بنادر هرمزگان منطبق با طرحهای جامع مصوب و ارتقای ایمنی در زمینه فعالیتهای بندری و دریایی در محدوده تحت مدیریت، جزو وظایف و مسئولیتهای حسیننژاد هستند.
نگاهی به رزومه و سوابق کاری عباسنژاد که در سایت سازمان بنادر آمده است، در مقایسه با کسانی که قبل از او در این سمت مشغول به کار بودهاند، تامل برانگیز است. عباسنژاد که مدرک کارشناسی ارشد مهندسی دریا با گرایش کشتیسازی دارد، پیش از این مسئولیت، مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، معاون مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی و مدیرکل سازمانهای تخصصی دریایی شرکت ملی نفتکش ایران بوده است.
علیرضا محمدی کرجیران که پیش از عباسنژاد این مسئولیت را به عهده داشت، از دانشگاه امیرکبیر در رشته حمل و نقل دریایی مدرک کارشناسی ارشد گرفته است.
بر اساس اطلاعات همین سایت او پیش از مدیریت کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، به عنوان مشاور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی، دبیر شورای مدیران سازمان بنادر و دریانوردی، دبیری کارگروه مقابله با تحریم در سازمان بنادر و دریانوردی، معاون دریایی و بندری بندر شهید باهنر، رئیس اداره امور بندری در بندر شهید رجایی، رییس اداره امور کانتینری بندر شهید رجایی، عضو علیالبدل رسیدگی به تخلفات اداری در سازمان بنادر و دریانوردی و کارشناس اداره مطالعات و برنامه ریزی بندر شهید رجایی فعالیت کرده بود.
محمدی کرجیران در حال حاضر مدیرکل حوزه مدیرعامل، بازرسی، مدیریت عملکرد و حقوق شهروندی است. همچنین الهمراد عفیفیپور که در حال حاضر سرپرستی اداره کل امور دریایی سازمان را به عهده دارد، یک دوره همین مسئولیت را داشت.
او با مدرک دکترای مدیریت کسب و کار، کارشناسی ارشد مدیریت بنادر و کشتیرانی و کارشناسی علوم دریانوردی در این سازمان مشغول به کار شده است.
مدیرکل عملیات و ایمنی دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، معاون عملیات دریایی و بندری اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، معاون عملیات دریایی و بندری اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، رییس امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، رییس اداره عملیات دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، رییس اداره کنترل و بازرسی سازمان بنادر و دریانوردی و راهنمای ارشد کشتی در رزومه او نیز آمده است.
علیاکبر صفایی از ابقا تا استعفا یا عزل
علیاکبر صفایی آبان ماه ۱۴۰۰ با حکم رستم قاسمی -وزیر راه و شهرسازی وقت دولت رئیسی- به عنوان معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی منصوب شده بود. پس از تغییر دولت و راهیابی وزیر جدید به ساختمان راه و شهرسازی، او همچنان به کار خود ادامه داد. آبان ماه ۱۴۰۳ با تایید شورای عالی سازمان بنادر و دریانوردی، صفاییزاده سه سال دیگر در سمت معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل این سازمان ابقا شد.
اما کمتر از ۳ ماه بعد خبر استعفای علیاکبر صفاییزاده در رسانهها بازتاب یافت. خبری که به گفتهی خودش استعفا نبود و پس از انتشار نامه خداحافظی به تسنیم گفت: از مدیرعاملی سازمان بنادر و دریانوردی استعفا ندادم، به تصمیم مدیریتی وزیر راه برای جابجایی احترام گذاشتم. بیش از ۳۰ سال در حوزه دریایی کشور خدمت کردهام. اکنون نیز به عنوان یک سرباز هر کجا ضرورت ایجاب کند، آماده خدمت به نظام هستم.
وبسایت تیننیوز در متن خبر مربوط به یکی از معاونان صفایی اینطور نوشت:
امیر محمددوست که معاونت برنامهریزی و توسعه مدیریت و منابع سازمان را در زمان علیاکبر صفایی به عهده داشت، پس از عزل صفایی از مدیرعاملی، در نامهای به سعید رسولی از سمت خود استعفا داد.
سعید رسولی کسی است که از بهمن ۱۴۰۳ تا کنون و زمان حادثه بندر شهید رجایی بهعنوان سرپرست سازمان بنادر و دریانوردی شناخته میشود.
رسولی یک ماه قبلتر در ۹ دیماه با حکمی بهعنوان معاون حمل و نقل وزارت راه انتخاب شده بود. او پیش از این، در بخشهای مختلف حمل و نقل کشور از جمله راه آهن فعالیت داشته است.