شنبه 6 مرداد 1403

اخبار برگزیده

اخبار مهم

یادداشت

نکات مهم برای خرید موتور سیکلت دست دوم

شاید با شرایط تورم کنونی، یک انتخاب خوب برای افرادی که دوست دارند موتورسیکلت داشته باشند، خرید موتورسیکلت دست دوم است، اما باید به نکاتی در این باره توجه داشت تا انتخاب‌تان به بهترین انتخاب، نزدیک باشد.

به گزارش نقش فردا به نقل از اقتصاد۲۴ شرایط خرید موتورسیکلت نو یا دست دوم با هم تفاوتی ندارد، اما برای اینکه هنگام خرید دچار مشکل نشوید باید یکسری از قوانین و نکات را درباره آن بدانید. با بالا رفتن قیمت موتورسیکلت‌ها در بازار ایران، بیشتر افراد ترجیح می‌دهند به سراغ موتورسیکلت‎های کارکرده یا دست دوم بروند. البته با توجه به بودجه و نوع موتوری که می‌خواهید بخرید این کار خیلی منطقی به نظر می‌آید. برای افرادی که می‌خواهند موتورسیکلت کارکرده بخرند یک فرصت خوب برای شما بخ وجود می‌آید تا با پرداخت هزینه کمتر و یک انتخاب درست و منطقی، همان وسیله را سوار بشوید.

نکات مهم در هنگام خرید موتورسیکلت دست دوم

شاید با شرایط تورم کنونی، یک انتخاب خوب برای افرادی که دوست دارند موتورسیکلت داشته باشند، خرید موتورسیکلت دست دوم است، اما باید به نکات زیر توجه کرد:

۱- تحقیق کنید: برای خرید یک موتورسیکلت دست دوم، باید بررسی کنید که قیمت مدل مورد نظر شما در بازار چقدر است و به چه قیمتی عرضه می‌شود. باید مطمئن شوید که قیمتی که برای موتورسیکلت پرداخت می‌کنید، مناسب با شرایط واقعی بازار است. روش‌های قیمت‌گذاری بر روی موتورسیکلت‌ها متفاوت است؛ بنابراین هنگام خرید یک موتورسیکلت دست دوم، تحقیق کاملی در مورد قیمت آن کنید و لیست‌های مختلف را چک کنید تا منصف‌ترین فروشندگان را پیدا کنید.

۲- بررسی ظاهر موتورسیکلت: باید مطمئن شوید که از ظاهر موتورسیکلت واقعا به خوبی مراقبت شده است و زیبا و خوش نما است. این موضوع می‌تواند نشان دهنده میزان مراقبت و مراحل تعمیرات موتورسیکلت باشد.

۳- کارشناسی فنی: اگر شما خود دارای تخصص فنی در زمینه موتورسیکلت هستید، بهتر است خودتان موتورسیکلت را بررسی کنید و به آن اعتماد کنید. اما اگر از تخصص فنی ندارید، بهتر است با کسی که تخصص فنی دارد همراه شوید تا موتورسیکلت را بررسی کند.

۴- قیمت: همانطور که گفته شد، باید از بازار و وضعیت موتورسیکلت در بازار آگاهی داشته باشید تا بتوانید قیمت مناسبی برای موتورسیکلت دست دوم پرداخت کنید. همچنین باید به مواردی مانند تعمیراتی که در آینده به آن نیاز خواهید داشت و هزینه‌های پیش بینی شده برای نگهداری موتورسیکلت توجه کنید. مهم‌ترین نکته این است که چه میزان بودجه دارید؟ و بر اساس بودجه خود به دنبال خرید مدل مناسب باشید. البته دقت کنید که همه بودجه خود را صرف خرید موتور نکنید. به هر حال هزینه‌ای را باید بابت دفترخانه و دیگر مخارج کنار بگذارید.

۵- معامله و اسناد قانونی: در صورت توافق، باید معامله را رسمی کنید و اسناد مرتبط را تکمیل کنید در وهله اول چک کردن شماره شاسی، و شماره پلاک درج شده روی برگه سبز موتور است. این ممکن است شامل سند مالکیت، برگه فنی، و گواهی تأمین موتور باشد.

۶- بررسی تاریخچه سوابق: بررسی تاریخچه سوابق موتورسیکلت شامل تعداد کیلومتر‌های طی شده، تعمیراتی که انجام شده، تاریخ تعمیرات، وضعیت قطعات و مستندات مربوط به موتورسیکلت مهم است. این اطلاعات می‌تواند به شما کمک کند تا از وضعیت موتورسیکلت آگاه شوید و از خرید خود مطمئن باشید. حتماً مطمئن شوید که VIN موتورسیکلت با VIN موجود در تمام اوراق مطابقت دارد. استعلام خلافی نیز یکی از مهم‌ترین فاکتور‌ها در حین خرید به شمار می‌رود. پس قبل از انتقال سند، به سامانه استعلام پلیس راهور مراجعه کرده و از میزان خلافی اطلاع حاصل کنید.

نکاتی درباره خرید موتورسیکلت دست دوم

۷- بررسی تاریخچه سرویس‌ها و تعمیرات: قبل از خرید، تحقیق کنید که موتور در چه تعمیرگاه‌هایی خدمات‌رسانی شده است و تعمیرات چه زمانی انجام شده است. همچنین بررسی کنید که آیا همه قطعات به درستی تعمیر و تعویض شده‌اند یا خیر.

۸- تاریخ تولید و کیلومتر: تاریخ تولید و کیلومتراژ موتور اطلاعات مهمی هستند. موتور‌های با کیلومتراژ بالا ممکن است نیاز به تعمیرات مکرر داشته باشند.

۹- خرید بیمه موتور: موتور را بدون بیمه خریداری نکنید. حتی با آن‌هم در سطح شهر تردد نکنید. چون اگر بیمه نداشته باشید، علاوه بر پرداخت هزینه کامل خسارات، ازنظر قانون هم جرم کرده‌اید. اگر موتور بیمه نداشت، حتماً از فروشنده بخواهید تا آن را تمدید کنید. علاوه بر این باید هزینه جریمه دیرکرد را هم بپردازد.

۱۰- بررسی لاستیک‌ها: انگشتان خود را در آج لاستیک بچسبانید. اگر نوک انگشت شما را بپوشاند، فرم خوبی دارد. اگر اینگونه نباشد، یا اگر لاستیک‌ها از یک طرف یا هر دو طرف فرسوده شده باشند، ممکن است نشان دهنده وجود یک مشکل باشد. اطمینان حاصل کنید که گلگیر با تایر برخورد نمیکند، چراکه این مورد می‌تواند باعث سایش غیرعادی یا ناهموار شود.

۱۱- مخزن روغن: به مخزن‌های روغن با دقت نگاه کنید که ترکی یا نشتی خاصی نداشته باشد. اگر نشانه‌هایی از نشت روغن و همچنین رنگ سوراخ‌دار یا پوسته پوسته بود بدانید مشکل و خرجی اضافه خواهد شد.

۱۲- بررسی فرمان: فرمان را به راست و چپ بچرخانید. آن‌ها باید صاف باشند و هیچ صدایی از ترک خوردگی یا سنگ زنی نداشته باشند. اگر هر یک از این صدا‌ها را بشنوید، این به معنای از بین رفتن بلبرینگ‌ها است.

۱۳- بررسی خلافی: پیش از انتقال سند، به سامانه استعلام پلیس راهور مراجعه کنید و از میزان خلافی اطلاع حاصل کنید.

۱۴- عقد قرارداد مناسب: در صورتی که تمام موارد بالا را بررسی کردید و با رضایت کامل موتور را پسند کردید، قرار داد خوب و محکمی بنویسید و اطلاعات کامل موتور را در آن قید کنید. نحوه پرداخت را ذکر کنید و حق فسخ را برای هر دو طرف معامله ذکر کنید. می‌توانید بعد از امضای قرارداد موتور را تا دریافت پلاک در پارکینگ قرار داده و قبض پارکنیگ را اصطلاحاً دو برگی کنید و در صورت رضایت طرفین می‌توانید موتور را تحویل گرفته و الباقی مبلغ را در روز تعویض پلاک به خریدار تحویل دهد.

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار

کپی‌رایت ۲۰۲3, تمامی حقوق متعلق است به نقش فردا است @ طراحی شده در آتلیه نقش فردا