شنبه 6 مرداد 1403

اخبار برگزیده

اخبار مهم

یادداشت

سفر نچیروان بارزانی و بده بستان منطقه‌ای ایران

سفر نچیروان بارزانی به تهران یکی از سفرهای خاص بعد از حمله پهبادی ایران به اسرائیل محسوب می‌شود، نچیروان بارزانی فارغ التحصیل دانشگاه تهران بوده و برخلاف دیگر مقامات اقلیم کردستان روابط خوبی نیز با تهران دارد، تهران نیز که حالا با نمایش قدرت در قضیه اسرائیل نشان داد بر سر منافع خود کوتاه نمی‌آید حتی به قیمت فشار اقتصادی سعی دارد تا قبل از انتخابات آمریکا تعریف جدیدی از روابط منطقه ای خود داشته باشد.

 

بنابراین سفر نچیروان بارزانی به تهران از ابعاد مختلف قابل بررسی بوده و مهم ارزیابی می‌شود. از طرفی ایران به دنبال محمدود کردن گروهک‌های کرد در اقلیم کردستان است و موساد نیز در این منطقه در حال یارگیری است و ایران بارها مواضع آن‌ها در اقلیم را مورد هدف قرار داده است. از طرف دیگر نچیروان با توجه به زمان انتخابات اقلیم کردستان و موضوع نفت این منطقه برای دولت عراق به نظر می‌رسد ایران می‌تواند با توجه به روابط خوبی که با دو طرف دارد به این مسائل از نظر خاصی ورود کرده و موضوع را حل کند، هرچند تهران به دنبال ورود به مسائل داخلی عراق ندارد اما به نظر می‌رسد می‌تواند بر آن موثر باشد.

 

نچیروان بارزانی با توجه به پیام‌های منتشر شده آن در شبکه‌های اجتماعی و همچنین سطح دیدارها در تهران نشان می‌دهد راضی به اقلیم کردستان برگشته و ایران نیز به اهداف خود در این سفر دست پیدا کرده است. باید دید اثرات عملی این دیدار در آینده نزدیک چه خواهد بود.

 

مرصاد رنگرز

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار

کپی‌رایت ۲۰۲3, تمامی حقوق متعلق است به نقش فردا است @ طراحی شده در آتلیه نقش فردا