شنبه 6 مرداد 1403

اخبار برگزیده

اخبار مهم

یادداشت

واحد شمارش پول بعد از میلیارد

پول در زندگی همه ما نقش مهمی ایفا می‌کند و شمارش آن در مقادیر پایین و در کارهای روزانه امری ساده است. اما در کارهای عظیم با اعداد به مراتب بزرگتری مواجه هستیم. از همین‌رو آشنایی با نحوه شمارش پول بعد از میلیارد امری مهم خواهد بود.

به گزارش نقش فردا پول در زندگی همه ما نقش مهمی ایفا می‌کند و شمارش آن در مقادیر پایین و در کارهای روزانه امری ساده است. اما در کارهای عظیم با اعداد به مراتب بزرگتری مواجه هستیم. از همین‌رو آشنایی با نحوه شمارش پول بعد از میلیارد امری مهم خواهد بود.

اهمیت شمارش صحیح پول

شمارش صحیح پول یک مهارت ضروری است که می‌تواند در بسیاری از زمینه‌های زندگی کاربرد داشته باشد. از جمله مهم‌ترین دلایل اهمیت شمارش صحیح پول، باید به جلوگیری از ضرر مالی اشاره کرد. با توجه‌به افزایش تورم و کاهش ارزش پول، امروزه با اعداد بسیار بزرگی سروکار داریم.
بنابراین آشنایی با شمارش پول بعد از میلیارد برای بسیاری از سرمایه‌گذران و تاجران که در معاملات خود از مقادیر زیادی پول استفاده می‌کنند، اهمیت بسیار بالایی دارد. با این‌حال شمارش میزان زیاد پول می‌تواند گیج‌کننده و زمانبر باشد و دقت کار را پایین بیاورد. از همین‌رو باید برای این کار از دستگاه‌های پول‌شمار استفاده کنید.

سیستم مقیاس کوتاه و مقیاس بلند برای شمارش اعداد بزرگ

سیستم مقیاس کوتاه و بلند دو روش مختلف برای نامگذاری اعداد بزرگ هستند. در سیستم مقیاس کوتاه که به آن short scale گفته می‌شود، در اکثر کشورهای انگلیسی‌زبان و برخی از کشورهای اروپایی کاربرد دارد.
سیستم مقیاس بلند که در انگلیسی long scale نام دارد، در فرانسه، اسپانیا، پرتغال، ایتالیا و برخی از کشورهای دیگر اروپایی برای شمارش پول بعد از میلیارد مورداستفاده قرار می‌گیرد. در سیستم مقیاس کوتاه، هر رقم نشان‌دهنده یک مرتبه بزرگی است. به‌عنوان مثال، یک میلیون برابر عدد یک به همراه 6 تا صفر و یک میلیارد برابر عدد یک به همراه 9 تا صفر خواهد بود.
در عین‌حال در سیستم مقیاس بلند، هر سه رقم نشان‌ از یک مرتبه بزرگی دارد. بنابراین تفاوت اصلی بین دو سیستم در نحوه نامگذاری اعداد بزرگتر از یک میلیون خواهد بود. در سیستم مقیاس کوتاه، یک میلیارد برابر با یک میلیون میلیون و در مقیاس بلند یک میلیارد برابر با هزار میلیون است.

شمارش پول تا میلیون و میلیارد

اسامی اعداد بزرگ نظیر میلیون و میلیارد ریشه در زندگی بشر دارند. این اسامی معمولا برای تعیین میزان بزرگی معیارهایی مانند وزن، طول یا زمان ایجاد شده‌اند. این اسامی به دفعات زیاد در شمارش پول‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.
علت این امر، افزایش تورم و نیاز به اعداد بزرگتر برای توصیف مقادیر مالی محسوب می‌شود که شمارش پول بعد از میلیارد را ایجاد می‌کند. برای مثال، یک میلیارد در گذشته مبلغ بسیار بزرگی بود، اما امروزه اعداد بزرگتری نسبت به آن برای شماره پول وجود دارند.

شمارش پول بعد از میلیارد
میلیون چیست؟

عدد یک میلیون در قرن چهاردهم میلادی در اروپا معرفی شد. در آن زمان، این عدد بسیار بزرگ بود که کاربرد زیادی نداشت. با این‌حال، پس از گذشت زمان و با افزایش جمعیت جهان، اقتصاد نیز به طور فزاینده‌ای رشد کرد و امروزه در بسیاری از حوزه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. کلمه میلیون بر مبنای ایتالیایی Milione به معنای هزار هزار است و اغلب با علامت اختصاری m نوشته می‌شود.

میلیارد چیست؟

واحد میلیارد از ترکیبی عدد یک و ۹ صفر تشکیل می‌شود و اولین و کوچک‌ترین عدد ۱۰ رقمی است. میلیارد را می‌توان به‌عنوان هزار میلیون نیز تعریف کرد. بنابراین اگر هزار را در یک میلیون ضرب کنیم، یک میلیارد به‌دست می‌آید. برای درک میزان بزرگی این عدد، باید اشاره کرد که جمعیت کل جهان نیز حدود هشت میلیارد نفر تخمین زده می‌شود.

واحد شمارش پول بعد از میلیارد

با توجه‌به افزایش تعداد ارقام، شمارش پول بعد از میلیارد نیز سخت‌تر می‌شود. در جدول زیر نام اعداد بزرگتر از میلیارد را مشاهده می‌کنید.

 

مقیاس کوتاه مقیاس بلند تعداد صفر
بیلیون میلیارد ۹
تریلیون بیلیون ۱۲
کوادریلیون بیلیارد ۱۵
کوینتیلیون تریلیون ۱۸
سیکستیلون ترلیارد ۲۱
سپتیلیون کوادریلیون ۲۴
اکتیلیون کادریلیارد ۲۷

یک بیلیون چقدر است؟

در شمارش پول بعد از میلیارد، دو کلمه بیلیون و میلیارد برای اعداد بزرگ استفاده می‌شوند. این دو کلمه در برخی کشورها تعریف یکسانی دارند، اما در سایر کشورها شاید به‌صورت متفاوت تعریف می‌شوند. در سیستم مقیاس کوتاه که در اکثر کشورهای جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد، بیلیون و میلیارد هر دو برابر با یک میلیون میلیون هستند. این عدد را می‌توان به صورت عدد یک همراه با ۹ تا صفر نمایش داد.
در سیستم مقیاس بلند که در برخی از کشورهای اروپایی مانند فرانسه، اسپانیا، پرتغال و ایتالیا استفاده می‌شود، بیلیون برابر با یک میلیون میلیون و میلیارد برابر با هزار میلیون است. در نتیجه در کشورهایی بیلیون و میلیارد دو تعریف متمایز دارند، بیلیون هزار برابر بزرگ‌تر از میلیارد خواهد بود.

یک تریلیون چقدر است؟

یک تریلیون از اعداد بزرگی محسوب می‌شود که در سیستم مقیاس کوتاه و بلند برای آن مقادیر متفاوتی در نظر گرفته می‌شود. در مقیاس کوتاه یک تریلیون برابر با ۱۰ به توان ۱۲ یا یک میلیون میلیون است. درحالی‌که در مقیاس بلند یک تریلیون برابر با هزار میلیارد میلیون تعیین می‌شود.

تفاوت یک تریلیارد با میلیارد

هنگام شمارش پول بعد از میلیارد در سیستم مقیاس بلند، یک تریلیارد را برابر با ۱۰ به توان ۱۲ در نظر می‌گیرند، یعنی از یک عدد یک و ۱۲ صفر تشکیل شده است. درحالی‌که یک میلیارد ‍۱۰ به توان ۹ تعیین می‌شود. بنابراین، اگر یک میلیارد را در ۱۰۰۰ ضرب کنیم، عدد به‌دست‌آمده یک تریلیارد خواهد بود. در نتیجه در یک تریلیارد هزار میلیارد وجود دارد.

شمارش پول بعد از میلیارد تفاوت یک تریلیارد با میلیاردعدد گوگول چیست؟

عدد گوگول یک عدد بسیار بزرگ و برابر با ۱۰ به توان ۱۰۰ است. این عدد توسط ادوارد کاس ریاضیدان آمریکایی در سال ۱۹۳۸ ابداع شد. او این عدد را به نام پسرخاله خود، میلز گوگول، نامگذاری کرد. تصور این عدد بسیار بزرگ برای انسان دشوار خواهد بود.
زیرا تعداد اتم‌های موجود در جهان حدود ۱۰ به توان ۸۰ تعیین می‌شود و بنابراین عدد گوگول بسیار بزرگتر از تعداد اتم‌های موجود در جهان است. از این عدد در برخی از زمینه‌های علمی و مهندسی مانند محاسبات کوانتومی استفاده خواهد شد.

واحد اندازه‌گیری شمارش پول بعد از میلیارد در ایران

در ایران از سیستم مقیاس بلند برای شمردن پول بعد از میلیارد استفاده می‌شود. هر ساله برای تعریف بودجه سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف کلمه هزار میلیارد را به‌کار می‌برند. علاوه‌براین بارها در رسانه‌ها شنیده‌ایم که به جای ۵ بیلیون از کلمه ۵ هزار میلیارد استفاده می‌کنند. این در حالی است که این عبارات از نظر ریاضی کاملا نادرست به‌شمار می‌روند.
در برخی موارد به‌صورت عامیانه و در بانک‌ها شاید از اصطلاحاتی مانند تریلیون و تریلیارد برای بیان اعداد بزرگتر از میلیارد استفاده شود. اما این اصطلاحات بر پایه مبنای ریاضی نیستند و در مراجع علمی کاربرد ندارند.

واحد اندازه‌گیری شمارش پول بعد از میلیارد در ایرانجمع‌بندی

امروزه برای نامگذاری اعداد بزرگ از دو روش مقیاس کوتاه و مقیاس بلند استفاده می‌شود. در روش مقیاس کوتاه واحد شمارش پول بعد از میلیارد تریلیون و در مقیاس بلند بیلیون است که آن را به‌صورت ۱۰ به توان ۱۲ نمایش می‌دهند. در رسانه‌های ایران نیز برای شمارش اعداد بعد از میلیارد از واژه هزار استفاده می‌کنند، به‌عنوان مثال هزار میلیارد به معنای یک بیلیون است.

medium

academic

blog.prepscholar

britannica

turito

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار

کپی‌رایت ۲۰۲3, تمامی حقوق متعلق است به نقش فردا است @ طراحی شده در آتلیه نقش فردا