دوشنبه 26 خرداد 1404

اخبار برگزیده

اخبار مهم

یادداشت

دفاع جانانه نرگس آبیار از توقیف سریال سووشون

در پی اعلام خبر توقیف سریال سووشون و مسدودسازی پلتفرم نماوا، نرگس آبیار کارگردان این مجموعه جدید نمایش خانگی می‌نویسد:
به گزارش نقش فردا؛ «مردم عزیز و نجیب ایران سپاس از دل‌ها و نگاه‌های گرم‌تان که در اولین ساعات پخش سریال سووشون، با ما همراه شد و نشان دادید که روایتِ درد و رنجِ این سرزمین، هنوز هم در دل‌های شما زنده است. استقبال کم‌نظیرتان از نخستین قسمت این سریال در همین ساعات اولیه، برای من و همکارانم نه تنها دلگرمی، بلکه عهدی دوباره بود؛ عهدی برای ایستادن، برای ادامه دادن، برای پاسداری از حقیقتی که باید بی‌پرده و بی‌پیرایه بازگو شود. اما افسوس بلافاصله پس از پخش سریال، سکوی نماوا تهدید به فیلترینگ شد و این موضوع بلافاصله پس از تهدید اجرایی شد».
سریال سووشون

 

نرگس آبیار در ادامه می‌نویسد: «به همین دلیل سووشون نیامده، به دلیل بازی‌های پیچیده و پنهان ساترا توقیف شد. بماند که آنچه در قسمت اول به نمایش درآمد به دلیل ممیزی آشکار، آن‌چیزی نبود که ما با تمام وجود ساخته بودیم. بخش‌هایی از روایت، از صداقت افتاد. صحنه‌هایی که باید دیده می‌شد، حذف شد، محو شد و بی‌صدا شد. حتی آنگاه که اراده کردیم تا در میان شهر، از قاب بیلبوردها و تابلوها با شما سخن بگوییم، درهای تبلیغات محیطی را نیز بر روی سووشون بستند. چگونه ممکن است سریالی که بر اساس رمانی فاخر از سیمین دانشور، نویسنده‌ای پیشرو، ملی و جهانی، ساخته شده و بارها و بارها در نیم قرن گذشته در همین کشور تجدید چاپ شده و تمام مراحل قانونی را طی کرده است، تنها چند ساعت پس از انتشار نخستین قسمت، با دستوری ناگهانی و مبهم، متوقف و سکوی پخشش فیلتر شود؟».

سریال سووشون

 

کارگردان سریال سووشون همچنین می‌نویسد: «چه کسی پاسخگوی این حجم از توهین به شعور مخاطب، بی‌احترامی به تلاش هنرمندان، و تخریب سرمایه‌ اجتماعی هنر این سرزمین خواهد بود؟ سووشون نه یک سریال معمولی، بلکه روایت یک تاریخ بود. صدای یک زن در میان هیاهوی مردانه‌ی قدرت. روایت مقاومت، درد و ایستادگی. ما برای ساخت این اثر، با دقت، وسواس و احترام به خطوط قرمز رسمی کشور، پیش رفتیم. اما آنچه دیدیم، بی‌قانونی در پوشش قانون، و حذف در سایه ترس از صداهای مستقل بود».

نرگس آبیار

 

نرگس آبیار در ادامه می‌نویسد: «ما نه خلافی کرده‌ایم، نه قانون‌شکنی. این رفتارها نه توجیه‌پذیرند، نه قابل سکوت. چه نهادی، با چه مجوزی، در چه فرآیندی، اجازه می‌دهد به این شکل حیثیت یک اثر فرهنگی، و زحمات ده‌ها انسان شرافتمند، زیر پا گذاشته شود؟ ساترا که مدعی نظم‌بخشی به فضای نمایش خانگی است، چرا به جای حمایت، تبدیل به ابزاری برای انسداد و محدودسازی هنر شده است؟ آیا قرار است هر هنرمندی که صدای متفاوت دارد، با تهدید و توقیف حذف شود؟».

بیوگرافی نرگس آبیار؛ از نویسندگی تا شهرت در سینمای ایران

نرگس آبیار، نویسنده، کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس متولد ۶ اسفند ۱۳۵۰، یکی از چهره‌های تاثیرگذار این روزهای سینمای ایران است. او که دانش‌آموخته رشته ادبیات فارسی بوده، فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۷۶ با داستان‌نویسی آغاز کرد و به سرعت توانست با آثار خود، جایگاه ویژه‌ای در ادبیات و سینمای ایران پیدا کند.

آبیار در ابتدا با خلق آثاری برای نوجوانان پا به عرصه نویسندگی گذاشت، اما به زودی قلم خود را به سوی مخاطبان بزرگسال چرخاند. مجموعه داستان‌های «دو خط» (۱۳۷۸) و «قصه زنی که همه‌اش یأس‌های فلسفی داشت» (۱۳۸۱) و رمان‌های «عروس آسمان» (۱۳۷۹) که درباره زندگی رابعه عدویه است و «کوه روی شانه‌های درخت» (۱۳۸۲) نمونه‌هایی از فعالیت‌های او در این دوره هستند. همچنین، رمان اخیر وی که مضمونی درباره جنگ ایران و عراق دارد، برنده جایزه هشتمین «جشنواره کتاب دفاع مقدّس» شد.

 

خلاصه بیوگرافی نرگس آبیار

  • نام: نرگس آبیار
  • تولد: ۶ اسفند ۱۳۵۰، تهران
  • ملیت: ایرانی
  • حرفه: کارگردان، فیلمنامه‌نویس، نویسنده
  • همسر: محمدحسین قاسمی (تهیه‌کننده سینما)

 

زندگی شخصی نرگس آبیار

نرگس آبیار، نویسنده، کارگردان و فیلمنامه‌نویس ایرانی، در ۶ اسفند ۱۳۵۰ در تهران به دنیا آمد. آبیار در سال ۱۳۹۳ با محمدحسین قاسمی، تهیه‌کننده سینما که در فیلم «شیار ۱۴۳» با هم همکاری داشتند، ازدواج کرد. این زوج هنری در کنار زندگی مشترک، در عرصه سینما نیز همکاری‌های موفقی داشته‌اند.

زندگی شخصی نرگس آبیار با تمرکز بر خانواده و هنر همراه است. او از دوران نوجوانی به نویسندگی علاقه‌مند بود و پس از تحصیل در رشته ادبیات فارسی، به تدریج وارد عرصه کارگردانی و فیلم‌نامه‌نویسی شد. همسرش محمدحسین قاسمی حدود ۱۴ سال از او کوچکتر است و به گفته خودشان، این تفاوت سنی در زندگی مشترکشان تأثیری نداشته است.

 

از ادبیات تا سینما

نرگس آبیار با کارنامه‌ای درخشان در زمینه نویسندگی، در سال ۱۳۸۴ به ساخت فیلم‌های کوتاه و مستند روی آورد. «بن‌بست مهربان»، نخستین تجربه او در این حوزه، موفق شد جایزه بهترین فیلم کوتاه داستانی از جشنواره ستایش را از آن خود کند و در چندین جشنواره بین‌المللی نیز به نمایش درآمد. این آغاز، نویدبخش ظهور فیلمسازی مستعد بود که قادر بود داستان‌هایش را نه‌تنها در قالب کلمات، بلکه با تصاویر نیز روایت کند.

آبیار با ساخت مستندهایی نظیر «یک روز پس از دهمین روز» (۱۳۸۶) که جوایز متعددی از جمله بهترین مستند جشنواره اسماعیلیه مصر و جایزه بزرگ جشنواره باتومی گرجستان را دریافت کرد و «روز پایان» (۱۳۸۷) که جایزه بهترین مستند نیمه بلند جشنواره سینما حقیقت را به خود اختصاص داد، توانایی خود را در پرداختن به موضوعات اجتماعی و انسانی به اثبات رساند. فیلم‌های کوتاه «ناسور» (۱۳۸۸) و مستند «شیرپوشان» (۱۳۸۹) نیز از دیگر آثار این دوره فعالیت او هستند که هر یک افتخاراتی را برای آبیار به ارمغان آوردند.

 

فعالیت‌های نرگس آبیار در عرصه سینما

نقطه عطف فعالیت‌های هنری نرگس آبیار، ورود او به عرصه سینما بود. وی با ساخت پنج فیلم بلند سینمایی، نام خود را به عنوان یکی از مهم‌ترین کارگردانان زن سینمای ایران مطرح کرد:

  • اشیا از آنچه در آینه می‌بینید به شما نزدیکترند (۱۳۹۱): فیلم «اشیا از آنچه در آینه می‌بینید به شما نزدیکترند» ساخته نرگس آبیار در سال ۱۳۹۱ است و نخستین فیلم بلند او در مقام کارگردان محسوب می‌شود. داستان فیلم درباره زن بارداری به نام لیلا است که همراه همسرش فرید و فرزند دو ساله‌شان مستاجر دو پیرزن مهربان هستند و در جریان فیلم با مشکلات و چالش‌هایی مواجه می‌شود. بازیگرانی مانند گلاره عباسی، حسام بیگدلو و رامسین کبریتی در این فیلم حضور دارند. این فیلم در سال ۱۳۹۴ در سینماهای ایران اکران شده و در سال ۱۳۹۷ وارد شبکه نمایش خانگی شده است.
  • شیار ۱۴۳ (۱۳۹۲): این فیلم که با موضوع جنگ و انتظار مادری برای فرزندش ساخته شد، با استقبال مخاطبان و منتقدان مواجه شد و سیمرغ بلورین ویژه هیئت داوران در سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر را برای آبیار به ارمغان آورد.
  • نفس (۱۳۹۴): فیلمی متفاوت که با رویکردی خاص به دوران انقلاب و جنگ از نگاه یک کودک می‌پردازد. این فیلم موفق به دریافت سیمرغ زرین بهترین فیلم بخش ملی سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر و جایزه ویژه هیئت داوران برای بهترین فیلم با موضوع انقلاب اسلامی از چهاردهمین جشنواره فیلم مقاومت شد. همچنین جایزه بهترین کارگردانی از جشنواره فیلم شب‌های سیاه تالین استونی را نیز دریافت کرد.
  • شبی که ماه کامل شد (۱۳۹۷): این فیلم که بر اساس داستانی واقعی ساخته شده، مورد تحسین گسترده قرار گرفت و در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را برای آبیار به ارمغان آورد. آبیار همچنین از کمپانی تلویزیونی و رسانه‌ای «hum network limited» پاکستان، جایزه زنان برتر و موفق جهان اسلام را برای این فیلم در تاریخ ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ دریافت کرد.
  • ابلق (۱۳۹۹): جدیدترین فیلم بلند آبیار که در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر، سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را به همراه تهیه‌کننده و همسرش، برای او به ارمغان آورد.

سایر فعالیت‌ها و حواشی

نرگس آبیار علاوه بر فعالیت در سینما، در سال ۱۴۰۳ با کارگردانی مجموعه نمایش خانگی «بامداد خمار» و در سال ۱۴۰۴ با «سووشون» گام‌های جدیدی در عرصه سریال‌سازی برداشته است. او همچنین در هجدهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینمای مسلمان کازان (شهریور ۱۴۰۱) به عنوان یکی از اعضای هیئت داوران حضور داشت.

عضویت نرگس آبیار در آکادمی علوم و هنرهای سینما در سال ۱۳۹۹ با حواشی و اعتراضاتی از سوی برخی فعالان سیاسی و هنرمندان در شبکه‌های اجتماعی مواجه شد و اعتراضاتی را برانگیخت. با این حال، روزنامه همدلی در واکنش به این اعتراضات، آبیار را در میان اصول‌گرایان فاقد محبوبیت دانست و اشاره کرد که او پیشتر پس از دیدار با رئیس‌جمهور سابق سید محمد خاتمی، با واکنش‌های تند برخی رسانه‌ها و شخصیت‌های جناح اصول‌گرا مواجه شده بود. این روزنامه همچنین به این نکته اشاره کرد که آبیار از امضاکنندگان بیانیه سینماگران در اعتراض به رخدادهای آبان ۱۳۹۸ بود و به همین دلیل به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شد.

 

نویسندگی: ریشه‌های خلاقیت آبیار

نرگس آبیار همچنان به فعالیت خود در زمینه نویسندگی ادامه می‌دهد و کتاب‌های متعددی را به رشته تحریر درآورده است. از جمله آثار او می‌توان به رمان «چشم سوم» (۱۳۸۵)، مجموعه داستان «اختر و روزهای تلواسه» (۱۳۸۷)، رمان نوجوان «پسربچه کرم بدوش و خندق بلا» (۱۳۸۷)، و رمان «نفس» (۱۳۹۵) که اقتباس سینمایی آن نیز موفقیت‌های فراوانی کسب کرد، اشاره کرد.

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار

کپی‌رایت ۲۰۲3, تمامی حقوق متعلق است به نقش فردا است @ طراحی شده در آتلیه نقش فردا