یکشنبه 16 آذر 1404

اخبار برگزیده

اخبار مهم

یادداشت

۵ هزار خودرو وارداتی برای ۳۴ هزارنفر

خودرو وارداتی و همه اما و اگرهایش ... بر خلاف آنچه که متولیان واردات مدعی بودند حال واردات خودروهای صفرکیلومتر خوب نیست و تا کنون تنها 5هزاردستگاه خودرو وارد شده است.این در حالی است که 34 هزار نفرمتقاضی دریافت این خودروها هستند.
خودرو وارداتی

هر چند امین کابینه رئیسی مقدماتواردات خودرو بعد از ۵ سال ممنوعیت را فراهم کرد.اما به نظر می رسد که غیراز تدوین آئین نامه هیچ کار دیگری انجام نداده است. حتی خیل عظیم مشاوران و معاونان پر ادعای وی نیز گویا از این امر عاجز بوده اند.

به نظر می رسد وزیرصمت سابق نسبت به الزامات و مقدمات و پیش نیازها و ضرورت های واردات خودرو هیچ اطلاعاتی نداشته است. طی ماه های اخیر واردکنندگان خودرو با انواع و اقسام دست انداز و موانع مواجه شده اند. هر کدام از این موارد به نوبه خود باعث ماه ها تاخیر در ترخیص و اخذ مجوزهای لازم شده است. بعد از این مدت نیز تنها تا کنون دو خودروی موفق به کسب مجوزهای لازم برای شماره گذاری شده اند و یک برند کره های به تازگی از کمند سازمان ملی استاندارد رها شده است.

بنابراین استیضاح و عزل وزیر صمت را باید یکی از بزرگترین خوش اقبالی ها و شانس های زندگی اش دانست.در غیر این صورت با چه ابزاری می توانست این میزان از بی برنامگی را توجیه کند. فاطمی امین به نحوی از واردات ۲۰۰ دستگاه هزار خودرو حرف می زد که به نظر تمام کارها انجام شده و این خودروها در راه رسیدن و ورود به کشور هستند.

اما نه تنها تا به امروز نمونه یک دستگاه از این خودروها عرضه نشده است بلکه به گفته رئیس سازمان توسعه تجارت تاکنون نزدیک به ۵ هزار دستگاه خودرو وارد بنادر و گمرکات شده است.

مهدی ضیغمی در این رابطه به ” خبرگزاری فارس” با بیان اینکه آمار دقیقی در حال حاضر از تعداد خودروهای ترخیص شده از گمرکات ندارد، گفته است: این خودروهای وارداتی در حال ترخیص از گمرکات کشور است، ضمن اینکه تعدادی از خودروهای چانگان‌ وارداتی، آماده تحویل به مشتریان شده است.

وی ادامه داده است: در واقع برای متقاضیان خرید چانگان‌های وارداتی که در سامانه یکپارچه ثبت‌نام کرده بودند، از سوی وارد کننده پیامک ارسال  و کارهای لازم برای تحویل خودروها انجام شده است و این احتمال وجود دارد که در هفته جاری خودروهای وارداتی چانگان به مشتریان تحویل داده شود.

این در حالی است که ۶ ماه از زمان ثبت نام این افراد گذشته و به رغم تاخیرهای مکرر و چند ماه هنوز خبری از تحویل این خودروها به مشتریان نیست.

 

خودرو وارداتی و مجوزها

دراین شرایط واقعا باید دید که وزارت صمت بر اساس چه ابزار و مکانیزمی اقدام به تدوین آئین نامه واردات کرده است.آیا برای تامین ارز،مجوزهای استاندارد،محیط زیست و سایر الزامات هماهنگی های لازم با سایر نهادها و دستگاه های مرتبط انجام شده است ؟ آیا واقعا قصد وزیر صمت واردکردن خودروی صفر کیلومتر بوده است یا اینکه صرفا هدف جمع آوری نقدینگی سرگردان جامعه در آستانه سال نو بوده است.

وزرات صمت اواخر سال گذشته با پیش فروش خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه با استقبال ۱۲۰ هزار نفرس مواجه شد. به بیان ساده تراین وزارت خانه توانست ۱۲۰ هزار ۵۰۰ میلیون تومان را بلوکه و از ورود آنها به بازار جلوگیری کند.

البته چند وقت بعد با توجه به مشخص شدن مدل و مبدا خودروهای وارداتی این رقم به  ۳ هزار نفر کاهش یافت. با این حال در این ۶ ماه ۳۴ هزار نفر در نوبت تحویل خودروهای وارداتی قرار گرفته اند.اما با توجه به اینکه تا کنون ۵ هزار دستگاه خودرو وارد شده است مشخص نیست که چه زمان و با چه قیمتی این خودروها تحویل خواهد شد ؟ با این حال به نظر می رسد وزارت صمت تنها در یک کار موفق بوده است ، حبس تقاضا و محدودکردن ورود نقدینگی به بازار. اما به رغم تمام ادعاها و پیگری ها همچنان در انجام وظیفه اصلی ، یعنی تنظیم بازار وکاهش قیمت ها ناکام مانده است. با این حساب آیا عزل فاطمی امین خوش شانسی وی به حساب نمی آید؟

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار

کپی‌رایت ۲۰۲3, تمامی حقوق متعلق است به نقش فردا است @ طراحی شده در آتلیه نقش فردا