یکشنبه 30 اردیبهشت 1403

اخبار برگزیده

اخبار مهم

یادداشت

گشت ارشاد، ارشاد شد!

مهدي فضائلي می گوید: برخي مسوولان به دليل اقدامات نامناسب در برخورد با بي‌حجابي تذكر گرفتند عباس عبدي: انجام كار غيرقانوني با تذكر حل نخواهد شد كدام يك از اقدامات گشت ارشاد قانوني است؟
به گزارش نقش فردا؛ راه‌اندازی دوباره گشت‌های ارشاد جدا از اینکه زمینه تقابل‌های فراوانی در فضای عمومی جامعه شده، بازخورد‌های فراوانی در فضای مجازی کشور نیز پیدا کرده است. با افزایش دامنه انتقادات از این نوع برخورد‌های سلبی دیروز مهدی فضائلی، عضو دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله خامنه‌ای از دریافت تذکر برخی مسوولان به دلیل یک چنین اقداماتی خبر داد و سپس عباس عبدی و سیدعباس صالحی هم به موضوع واکنش نشان داده و خواستار برخورد‌های قانونی با یک چنین برخورد‌های غیرمتعارفی شدند.

پس از خبرگزاری فارس، روزنامه کیهان، مشرق نیوز و بسیاری از رسانه‌های مرتبط با طیف‌های رادیکال جناح راست، همین خط خبری را دنبال کردند. کار به جایی رسید که دیروز آیت‌الله علم‌الهدی هم از راه‌اندازی این گشت‌ها دفاع کرد و آن را ضروری دانست.

پلیس امنیت اخلاقی، اما در واقع نام دیگر گشت‌های ارشاد بود که قبل از ماجرای فوت مهسا امینی هر از گاهی در عرصه عمومی کشور ظهور پیدا می‌کرد و برخورد‌هایی را به‌زعم خود با برهم زنندگان هنجار‌ها صورت می‌داد. کمتر از یک هفته پس از آغاز این پویش بود که دوباره سر و کله گشت‌های ارشاد در خیابان‌های تهران پیدا شد. در کنار ظهور این گشت‌ها، مقامات نیروی انتظامی هم اعلام کردند، از شنبه ۱۸ فروردین، روند اجرای قانون حجاب را عملیاتی خواهند کرد. همزمان با آغاز فعالیت‌های گشت ارشاد، اما تصاویری از برخی برخورد‌های تند با زنان و دختران کشور هم منتشر و در فضای مجازی وایرال شدند.

بازگشت دوباره گشت‌های ارشاد یا پلیس امنیت اخلاقی به شهر‌ها و کلانشهر‌های کشور در حالی عملیاتی شد که در کشاکش رخداد‌های اعتراضی سال ۱۴۰۱ و پس از فوت مهسا امینی اکثریت قریب به اتفاق چهره‌های سیاست‌گذار و تصمیم‌ساز کشور در گفتگو‌های رسانه‌ای و تریبون‌های رسمی صدا و سیما یکصدا اعلام کردند، گزاره‌ای ذیل عنوان گشت‌های ارشاد در قوانین موضوعی کشور وجود خارجی ندارد.

از رییس مجلس و رییس‌جمهور گرفته تا دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور و روسای ستاد‌های امر به معروف و نهی از منکر، همگی موضوع گشت‌های ارشاد را بلاموضوع و فاقد گزاره‌های قانونی ارزیابی کردند. با افزایش فعالیت‌های گشت ارشاد در تهران و سایر شهر‌ها و کلانشهر‌های کشور، مطابق معمول اکثر تحلیلگران و کارشناسان به نقد این رفتار‌های غیرمتعارف و بی‌اثر پرداختند و خواستار بازنگری در اجرای آن شدند.

بسیاری از جامعه‌شناسان و فعالان سیاسی با نقد این رفتارها، آن را زمینه‌ساز وقوع فجایع تازه در فضای عمومی کشور ارزیابی کردند. همزمانی این برخورد‌ها با تقابل نظامی ایران و اسراییل بر حجم و دامنه انتقادات افزود. تحلیلگران با اشاره به این واقعیت که کشور در شرایط فعلی نیازمند انسجام همگانی و همبستگی ملی است این نوع رفتار‌های سلبی و تقابلی مانند راه‌اندازی گشت ارشاد را مخل ایجاد انسجام در عرصه عمومی ارزیابی می‌کردند.

نهاد‌هایی که از رهبری تذکر دریافت کردند

او در ادامه نوشت: «پ ن؛ به تازگی برخی مسوولان به دلیل کار‌های بی‌قاعده تذکر دریافت کرده‌اند.» این پایان کار نبود و بسیاری از چهره‌های سیاسی و رسانه‌ای به این توییت فضائلی واکنش نشان دادند.

سیدعباس صالحی، مدیر مسوول روزنامه اطلاعات به توییت مهدی فضائلی که از تذکر گرفتن برخی مسوولان به خاطر اقدامات نامناسب در برخورد با بی‌حجابان خبر داده بود، واکنش نشان داد و نوشت: «گویا تذکرات غیرعلنی نتایج ملموسی نداشته است.»

صالحی با باز نشر توییت عضو دفتر رهبری نوشت: گویا تذکرات غیرعلنی نتایج ملموسی نداشته است. این تذکر علنی را هم دریافت کرده‌اند. باید منتظر بود که چگونه به این تذکر علنی هم عمل خواهند کرد. ظاهرا فهم این نکته که در شرایط ویژه کشور نباید این‌گونه بی‌گدار به آب زد، سخت نبود و نیست. مواظب نفوذ و رخنه درونی دشمن باشیم.»

عباس عبدی، اما پا را از این هم فراتر گذاشت و خواستار پیگیری دقیق قضایی این موضوع شد که چه کسانی برخلاف منافع عمومی کشور و رویکرد‌های قانونی دست به یک چنین اقداماتی می‌زنند؟

عبدی در واکنش به توییت فضائلی؛ عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب نوشت: بی‌قاعده تعریف روشنی ندارد. غیرقانونی باید گفت. اگر چنین است دقیق باید موارد را اعلام و خاطیان به ویژه آمران را مجازات کرد. انجام کار غیرقانونی با تذکر حل نخواهد شد. کدام یک از اقدامات گشت ارشاد قانونی است؟

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار

کپی‌رایت ۲۰۲3, تمامی حقوق متعلق است به نقش فردا است @ طراحی شده در آتلیه نقش فردا