شنبه 29 اردیبهشت 1403

اخبار برگزیده

اخبار مهم

یادداشت

خارج شدن دود از اگزوز خودرو چه دلایلی دارد؟

اگزوز خودرو، یکی از نکات مهم در تعمیر و نگهداری آن است. رنگ دود خروجی از اگزوز می‌تواند به مشکلات احتمالی در موتور اشاره کند که گاهی اوقات بسیار جدی می‌تواند باشد.

به گزارش نقش فردا به نقل از رویداد24- اگر دود خروجی اگزوز خودروی شما سفید، سیاه یا آبی رنگ باشد، باید به یک تعمیرگاه مراجعه فوری کنید. در ادامه، انواع دود و دلایل خروج آن از اگزوز را بررسی خواهیم کرد.

دود سیاه

دود سیاه خروجی از اگزوز خودرو، در برخی موارد نشانگر مشکلاتی در سیستم احتراق می‌باشد. اگر دود سیاه همواره از اگزوز خودرو خارج شود، بهتر است نگران شوید و مشکل را بررسی کنید. اما اگر فقط در زمان استارت زدن خودرو دود سیاه خروجی داشته باشید و سپس پس از گرم شدن خودرو، دود سیاه متوقف شود، ممکن است این مورد برای برخی خودرو‌ها طبیعی باشد و نیاز به نگرانی نداشته باشد.

اصلی‌ترین دلایل خروج دود سیاه از اگزوز:

کثیفی یا گرفتگی فیلتر هوا

فیلتر هوا به عنوان یکی از اجزای حیاتی سیستم ورودی هوا در خودرو، وظیفه جلوگیری از ورود ذرات ریز و آلاینده‌ها به داخل موتور را برعهده دارد. تعویض منظم فیلتر هوا می‌تواند به عنوان یک راه حل موثر برای این مشکل مطرح شود. با تعویض فیلتر هوا، از ورود ذرات مضر به داخل موتور جلوگیری می‌شود و عملکرد بهینه‌تری برای سیستم ورودی هوا فراهم می‌شود.

نقص در رگولاتور بنزین

اگر پس از تعویض فیلتر هوا، مشکل دود سیاه خروجی از اگزوز همچنان ادامه دارد، احتمالاً نشان از به هم ریختگی نسبت سوخت به هوا در موتور وجود دارد. در این حالت، نسبت بنزین به هوا بیشتر شده و موتور در حالت سوخت زیاد-هوای کم (Rich) عمل می‌کند که منجر به خروج دود سیاه می‌شود. رگولاتور سوخت در سیستم سوخت رسانی خودرو مسئول کنترل این نسبت بوده و در صورت نقص، ممکن است موتور با حالت ناهماهنگی سوخت کم-هوای زیاد یا سوخت زیاد-هوای کم مواجه شود. تعویض رگولاتور سوخت یکی از راه‌های حل برای رفع این مشکل است.

خرابی انژکتور‌ها

انژکتور‌ها در سیستم سوخت رسانی خودرو نقش سربازان پرکاری را ایفا می‌کنند. آن‌ها در هر فرآیند احتراق، مقدار مشخصی از بنزین را به صورت اسپری در منیفولد ورودی تزریق می‌کنند. خرابی یا عدم عملکرد صحیح انژکتور‌ها می‌تواند یکی از عواملی باشد که به خروج دود سیاه از اگزوز منجر شود. در صورتی که انژکتور‌ها نتوانند بنزین را به درستی اسپری کنند، نسبت سوخت به هوا در موتور اختلال می‌کند و موجب تولید دود سیاه می‌شود. بنابراین، بررسی و تعویض انژکتور‌ها نیز می‌تواند یکی از راه‌حل‌های مشکل دود سیاه خروجی از اگزوز باشد.

 

دود سفید

یکی از مسائلی که بسیاری از افراد آن را با دود سفید خروجی اگزوز اشتباه می‌گیرند، بخار آب است که در برخی خودرو‌ها هنگام روشن کردن ماشین در ابتدای صبح تولید می‌شود. این موضوع عادی است و نباید نگران آن باشید. بخار آب در این مورد نشانه‌ای از وجود مشکل نیست و به طور طبیعی در اثر تغییر دما به وجود می‌آید.

اصلی‌ترین دلایل خروج دود سفید:

سوختن واشر سر سیلندر

واشر زدن بدترین خبری است که می‌توان به یک راننده بدهید. یکی از عوامل اصلی و بدترین دلایل خروج دود سفید از اگزوز، سوختن واشر سر سیلندر است. واشر سر سیلندر قطعه‌ای است که بین بلوک موتور و سر سیلندر قرار می‌گیرد و مسئول کنترل عملکرد مایعات مختلف درون موتور است. وقتی این واشر خراب و سوراخ می‌شود، مایعات به داخل محفظه احتراق و سیلندر نفوذ کرده و با بنزین سوخته می‌شوند.

اگر خودروی شما واشر زده باشد، توصیه می‌شود به طور سریع آن را به یک تعمیرگاه منتقل کنید، زیرا خرابی واشر سر سیلندر ممکن است به بخش‌های دیگر از جمله سر سیلندر نیز آسیب برساند و هزینه‌های قابل توجهی برای تعمیر به همراه داشته باشد.

خرابی سر سیلندر

سر سیلندر موتور به دلیل قرار گیری در مرکز فرآیند احتراق، یکی از قطعات پراسترس و حساس در موتور محسوب می‌شود. ترک خوردن و شکستن سر سیلندر یکی دیگر از عواملی است که می‌تواند منجر به خروج دود سفید از اگزوز شود. تعمیر این قطعه نیز به دلیل فرآیند ماشین‌کاری حساسی که در آن دخالت دارد، گاهی دشوار است و در خودرو‌های مدرن، مشکلات مربوط به سر سیلندر بیشتر قابل مشاهده است.

خرابی بلوک موتور

با وجود اینکه خرابی بلوک موتور کمتر اتفاق می‌افتد، اما در مقابل موارد دیگری که به آن اشاره کردیم، راه حلی وجود ندارد. بلوک موتور‌های امروزی اغلب از موادی مانند چدن یا آلومینیوم ساخته می‌شوند و دارای مقاومت بسیار بالایی هستند. سیلندر‌ها نیز درون بلوک موتور قرار دارند و تمام فرآیند احتراق در آن‌ها اتفاق می‌افتد. در صورت بروز ترک و خرابی بلوک موتور، تنها راه حل موجود، سفارش یک بلوک جدید است.

دود آبی یا خاکستری

دود آبی یکی از رایج‌ترین دود‌هایی است که ممکن است از اگزوز هر خودرویی خارج شود. این دود ناشی از سوختن روغن است و اثرات نامطلوبی مانند افزایش مصرف سوخت و کاهش قدرت خودرو را به همراه دارد. همچنین، خرابی کاتالیزور نیز ممکن است درنتیجه این مشکلات رخ دهد.

مهم‌ترین دلایل خروج دود آبی از اگزوز:

خرابی کاسه نمد ساق سوپاپ

کاسه نمد ساق سوپاپ، قطعه‌ای است که وظیفه تنظیم میزان روغن کاری بین گاید و ساق سوپاپ‌ها را بر عهده دارد. این مشکل هنگامی رخ می‌دهد که بین گاید و ساق سوپاپ‌ها خلاصی لازم وجود نداشته باشد و به همین دلیل کاسه نمد از جای خود جدا می‌شود.

خرابی رینگ پیستون

خرابی رینگ پیستون نسبت به مورد قبلی کمتر اتفاق می‌افتد. این مشکل به دلیل کمبود خلاصی بین پیستون و جداره سیلندر رخ می‌دهد که می‌تواند باعث سایش رینگ پیستون و جدا شدن آن از جایگاه خود شود. اگر خودروی شما پس از گاز دادن و در حالت توقف، در مدت زمان ۳۰ یا ۶۰ ثانیه شروع به دود آبی داده و سپس دود توقف کند، این نشانگر خرابی کاسه نمد ساق سوپاپ است. اما اگر با هر بار فشردن پدال گاز، خودرو دود کرد، یعنی رینگ پیستون با نقص فنی مواجه است.

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار

کپی‌رایت ۲۰۲3, تمامی حقوق متعلق است به نقش فردا است @ طراحی شده در آتلیه نقش فردا