شنبه 6 مرداد 1403

اخبار برگزیده

اخبار مهم

یادداشت

کراس اوور تند و تیز ژاپنی

شرکت معین خودرو ایرانیان که در سال های دور متولی واردات و خدمات پس از فروش خودروهای پورشه برند معروف اشتوتگارتی بود، در دور جدید واردات خودروهای برقی و بنزینی با دست پر به میدان آمده است. هوندا E-NS۱ نمونه برقی شده هوندا وزل است که در ادامه با آن آشنا می شوید یکی از خودروهایی است که این شرکت آن را وارد می کند.

به گزارش نقش فردا رای ما ایرانیان نام هوندا بیشتر یادآور موتور سیکلت های بادوام است. بعد از آن انواع اقسام مدل های هوندا وارد کشور شدند از جمله آکورد، سیویک، CR-V و سیتی. به دلیل یک سری مشکلات عرضه خودروهای این برند مشهور در ایران همیشه به صورت قطره چکانی و محدود بوده است. اما اینبار قضیه فرق می کند و معین موتور قصد دارد تا E-NS1 به عنوان یک خودروی تماما الکتریکی به صورت گسترده روانه بازار کند. این خودرو در واقع نسخه برقی شده هوندا وزل است. هوندا برقی موردنظر، در بازارهای مختلفی عرضه شده است و در هر یک نام مختلفی دارد. به طور مثال در بازار اروپا با نام E-NY1 شناخته می شود. نام E-NS1 در چین مشهور شده است. در بحث طراحی بیرونی به دلیل برقی شدن خودرو، جلوپنجره حذف شده است و به جای آن پورت های شارژ AC و DC جاگذاری شده اند که به وسیله یک دکمه از کنار چراغ جلو و یا از داخل خودرو این درب قابلیت بازشدن دارد. به جز این تغییر تفاوت چشمگیر دیگری در نمای جلو مشاهده نمی گردد. از کنار که به خودرو نگاه می کنیم، تنها رینگ های متفاوت با نسخه بنزینی را می بینیم. هر چند دستگیره درب های عقب خودرو در انتها درب پنهان شده است. این سبک طراحی را قبلا در محصولاتی چون نیسان جوک و تویوتا CHR نیز دیده بودیم. در نمای پشتی تنها طراحی زیر سپرها سبب می شود که ما متوجه نمونه این خودرو شویم. همچنین در تیپ الکتریکی پلاستیک های ضربه گیر سراسر بدنه به رنگ مشکی براق (یا به قولی Black Piano) است.
نمای داخلی
راحت ترین راه تشخیص نمونه برقی از بنزینی نمای داخلی است، زیرا در داخل نمونه برقی یک مانیتور عمودی در مرکز داشبورد خودنمایی می کند که بسیاری از دسترسی ها از جمله سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک این خودرو از همین قسمت قابل تنظیم است. دیگر تغییر واضح، نوع دسته دنده است که در این خودرو از نوع دکمه ای است. همچنین این خودرو در آینه وسط یک آپشن جالب دارد که نام آن دوربین دید عقب حین حرکت است! فعال و غیرفعال کردن این آپشن از دکمه زیر آینه سقفی است. پشت فرمان این خودروی برقی Paddle Shifter داریم که وظیفه آن تنظیم حالت های احیاکننده ترمز است. وقتی دنده منفی می دهیم، حسی شبیه کاهش دنده دادن در یک خودرو با موتور احتراق داخلی را تجربه می کنیم.
روی ستون A اتومبیل، یک دوربین وجود دارد. وظیفه این دوربین تشخیص خستگی راننده (Driver fatigue monitor system) است.

مشخصات فنی
هوندا E-NS1 معین خودرو یک موتور برقی روی محور جلو دارد که حداکثر قابلیت تولید 204 اسب بخار قدرت و 310 نیوتن متر گشتاور را دارد که به وسیله یک گیربکس تک سرعته نیرو تولیدی را به چرخ های جلو می رساند. این کراس اوور 1680 کیلوگرمی یک پک باتری 68.8 کیلووات ساعتی دارد که در کف خودرو نصب شده اند و به وسیله آب خنک کاری می شوند. بر اساس چرخه CLTC میزان مسافت طی شده با شارژ کامل این خودرو 510 کیلومتر است که البته این عدد به چند دلیل به این راحتی ها قابل دست یابی نیست. اول از همه عدد ذکر شده در شرایط آزمایشگاهی ثب شده است. دوم اینکه در ایران آب و هوای متفاوت بسیار داریم و گرما و سرما روی عملکرد باتری این خودرو تاثیر می گذارد. سوم که از همه ایرانی ها انتظار داریم این است که پس از نشستن پشت فرمان این خودرو پدال گاز را تا انتها فشار داده و به قولی انتظار پرواز کردن دارند!
با توجه به اعداد و ارقام اعلام شده شتاب حدودی زیر 8 ثانیه برای این خودرو قابل دسترسی خواهد بود که برای این وزن عدد قابل توجهی است.

امکانات ایمنی و رفاهی
از جمله امکانات هوندا مورد بررسی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
6 عدد کیسه هوا (جلو-جانبی-پرده ای) – سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش – سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی – سیستم TPMS – رادار نقطه کور – سیستم هشدار خروج از خط – سیستم رانندگی بین خطوط – کروزکنترل تطبیقی – رادار تابلوخوان – ترمز اضطراری خودکار- سیستم تشخیص خستگی راننده – هشدار تصادف از جلو – سیستم هشدار خروج از پارک – سنسور پارک و دوربین دنده عقب – دوربین 360 درجه – 3 حالت رانندگی (اسپرت-نرمال-اقتصادی) – ترمز پارک برقی + اتوهلد – سقف پانورامیک تمام شیشه ای بدون بازشو – رینگ 18 اینچی آلومینیومی – درب صندوق برقی – دوربین ثبت وقایع – سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای – تنظیم فرمان 4 حالته دستی – مانیتور لمسی 15.1 اینچی با رهیاب و قابلیت اتصال به تلفن همراه به همراه 6 عدد بلندگو – صندلی های جلو برقی به همراه گرمکن – سنسور نور و باران – نورپردازی داخلی تک رنگ – تهویه مطبوع دوگانه اتوماتیک به همراه تصفیه هوا کابین – شارژر وایرلس.

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار

کپی‌رایت ۲۰۲3, تمامی حقوق متعلق است به نقش فردا است @ طراحی شده در آتلیه نقش فردا