شنبه 6 مرداد 1403

اخبار برگزیده

اخبار مهم

یادداشت

فساد در فوتبال ایران: چالش‌ها و راهکارها

فوتبال به عنوان یکی از محبوب‌ترین ورزش‌ها در ایران، همواره توجهات بسیاری را به خود جلب کرده است.

به گزارش نقش فردا – نفس بابایی: فوتبال به عنوان یکی از محبوب‌ترین ورزش‌ها در ایران، همواره توجهات بسیاری را به خود جلب کرده است. اما در سال‌های اخیر، فساد در این حوزه به‌عنوان یکی از مسائل جدی مطرح شده و تأثیرات منفی بر جامعه و اقتصاد کشور را داشته است. در این مقاله، به بررسی ریشه‌ها، انواع، و تأثیرات فساد در فوتبال ایران می‌پردازیم.

ریشه‌های فساد در فوتبال ایران

فساد در فوتبال ایران از چند عامل اصلی ناشی می‌شود:

  1. کمبود شفافیت و حسابرسی: برخی از باشگاه‌ها و اتحادیه‌های فوتبال کنترل و مدیریت مناسبی ندارند که از نظر شفافیت و حسابرسی مشکلاتی ایجاد می‌کند.
  2. فشار اقتصادی بر باشگاه‌ها: بسیاری از باشگاه‌ها به دنبال کسب درآمد و بقا هستند که این موضوع می‌تواند زمینه‌ساز فساد مالی شود.
  3. نقض قوانین فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا): برخی از اقدامات در فوتبال ایران، به‌طور غیرقانونی و با تخطی از قوانین و مقررات فیفا صورت می‌گیرد که این موضوع می‌تواند فرصتی برای فساد فراهم کند.

انواع فساد در فوتبال ایران

فساد در فوتبال ایران به اشکال مختلفی ظاهر می‌شود:

  1. فساد مالی: از جمله این فسادها می‌توان به رشوه‌گیری، اختلاس، و سوءاستفاده از منابع مالی باشگاه‌ها اشاره کرد.
  2. تبانی: تبانی و توافقات غیرقانونی بین باشگاه‌ها و داوران برای تغییر نتایج بازی‌ها یکی از اشکال شایع فساد در فوتبال است.
  3. فساد در انتقال بازیکنان: در برخی موارد، باشگاه‌ها و مدیران با انجام معاملات پنهانی و غیرشفاف، مبالغ زیادی را به جیب می‌زنند و قوانین فیفا را نادیده می‌گیرند.

تأثیرات فساد بر فوتبال ایران

فساد در فوتبال ایران تأثیرات منفی گسترده‌ای دارد:

  1. کاهش اعتماد عمومی: فساد موجب کاهش اعتماد هواداران به مسئولین و باشگاه‌های فوتبال می‌شود.
  2. تخریب اعتبار و تصویر: فساد موجب تضعیف اعتبار و تصویر فوتبال ایران در مقابل اتحادیه‌های بین‌المللی می‌شود.
  3. تحریم‌های بین‌المللی: به دنبال فساد و نقض قوانین فیفا، فوتبال ایران ممکن است مورد تحریم‌ها و جریمه‌های بین‌المللی قرار گیرد.

راهکارها

برای مقابله با فساد در فوتبال ایران، اقدامات زیر انجام می‌شود:

  1. تقویت شفافیت و حسابرسی: ایجاد سیاست‌ها و مکانیسم‌هایی برای افشای اطلاعات مالی و مدیریتی باشگاه‌ها.
  2. اجرای قوانین و مقررات: اجرای دقیق و موثر قوانین فیفا و ایجاد تدابیر انضباطی قوی برای جلوگیری از فساد.
  3. شناسایی و مجازات مرتکبین: شناسایی و مجازات دقیق افراد و باشگاه‌های متخلف به منظور ارسال پیام قاطع به سایرین.

    سریال بازداشت مدیران

    خداداد افشاریان اولین فردی بود که بازداشت شد و خیلی زود اعتراف کرد در این پرونده نقش داشته است. فریبرز محمودزاده که مسئول سابق سازمان لیگ بود هم روز گذشته و سهیل مهدی هم امروز بازداشت شدند تا سه نفر از مهم ترین مدیران سال های اخیر فوتبال ایران که پست های مهمی در فدراسیون فوتبال داشتند، بازداشت شوند.

    در این رابطه گفته می شود آنقدر سندهای زیاد و محکمی وجود داشته که این سه نفر تحت هیچ شرایطی موفق نشدند خودشان را تبرئه کنند و در واقع تلاش کردند نهایت همکاری را با دستگاه های نظارتی و امنیتی داشته باشند.

    البته این پایان این ماجرا نیست و به نظر می رسد نام های جدیدی در پرونده مس رفسنجان دخیل هستند که قرار است به زودی با حضور در مراجع قضایی، درباره شائبه هایی که وجود دارد دفاعیه ارائه کنند.

پای مربیان، داوران و مدیران دیگر تیم ها هم وسط است؟

شاید برای تان عجیب و باورنکردنی باشد ولی واقعیت این است پای مربیان، داوران و مدیران دیگر تیم ها هم وسط است. البته از همان روزی که خداداد افشاریان دستگیر شد می شد پیش بینی کرد پای داوران هم در این موضوع دخیل است.

با این حال طبق ادعای روزنامه جام جم، ماجرا خیلی فراتر از این حرف هاست و برخی مربیان و مدیران دیگر تیم ها هم در تعیین نتایج مسابقات لیگ برتر نقش پررنگی داشتند!

طبق ادعای این روزنامه، اگر مقامات قضایی بخواهند نام تمام این افراد را فاش کنند و اتهام آن ها ثابت شود، احتمالا باید با نیمی از فوتبال ایران خداحافظی کرد!

احتمالا طی روزها و هفته های آینده همانطور که گفتیم اسم های جدیدی وارد این ماجرا می شوند، اسم هایی که شاید باعث تعجب تان شوند!

احتمال محرومیت مادام‌العمر مجرمان پرونده فساد در فوتبال ایران

کنفدراسیون فوتبال آسیا در نامه‌ای مهم به فدراسیون فوتبال ایران روی پرونده مبارزه با فساد صورت گرفته در باشگاه مس رفسنجان تاکید کرده است.

در نامه‌ای که کنفدراسیون فوتبال آسیا که برای فدراسیون فوتبال ایران ارسال کرده است از فدراسیون فوتبال ایران خواسته شده گزارش شفافی از پرونده مبارزه با فساد صورت گرفته در باشگاه مس رفسنجان ارایه دهد.

فدراسیون فوتبال ایران در پاسخ به این نامه تاکید کرده است که پرونده از سوی دادگاهی در کرمان در دست بررسی است و فدراسیون فوتبال ایران منتظر است، دادگاه صالحه آرای خود را در خصوص خاطیان صادر کند و بعد از آن بررسی فوتبالی پرونده را در دست خواهد گرفت.

فدراسیون فوتبال ایران در این نامه اشاره کرده است؛ همسو و موازی با دادگاه صالحه در کرمان رسیدگی به این پرونده را آغاز کرده است تا جایی که افراد احضار شده از سوی دادگاه سمت اجرایی خود را در تشکلیلات فدراسیون فوتبال از دست داده‌اند تا رسیدگی به این پرونده دچار اختلال نشود.

به احتمال قوی بعد از صدور آرای از سوی دادگاه کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال آرای سنگینی را علیه محکومین فوتبالی پرونده صادر خواهد کرد که شاید برخی از این آراء ممنوعیت مادام‌العمر مدیران از خدمت در فوتبال باشد.

مس رفسنجان، اولین بخش از یک دومینو؟

طی تحقیقاتی که در پرونده فساد باشگاه مس رفسنجان انجام شده، پای برخی باشگاه های دیگر لیگ برتر ایران هم وسط آمده و به نظر می رسد مس رفسجان اولین باشگاهی خواهد بود که با آن برخورد شده است.

در واقع نهادهای نظارتی و امنیتی قصد دارند بعد از پایان پرونده مس رفسنجان، سراغ پرونده دیگر باشگاه های لیگ برتر بروند و طبق شنید های رسانه طرفداری، رسیدگی به پرونده یک باشگاه صنعتی به زودی استارت می خورد.

 سومین متهم فساد در فوتبال بازداشت شد

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت:همچنین طی هفته جاری یکی از مسئولان سابق کمیته نقل و انتقالات سازمان لیگ فوتبال ایران نیز به دادگستری استان کرمان احضار شد و در حال حاضر به اتهام اخذ رشوه با قرار تامین مناسب در بازداشت به سر می‌برد.

حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم حمیدی روز دوشنبه اظهار کرد: صبح امروز و در ادامه رسیدگی به پرونده فساد در باشگاه فوتبال مس رفسنجان، آقای (س.م) از مسئولان سابق سازمان لیگ به دستگاه قضایی در استان کرمان احضار و به اتهام اخذ رشوه با قرار تامین مناسب روانه زندان شد.

نماینده عالی قوه قضاییه در کرمان عنوان کرد: طی یک هفته گذشته نیز چهار نفر از متهمان پرونده به دستگاه قضایی این استان احضار شده بودند که در این رابطه آقای (خ.الف) از مسئولان سابق کمیته داوران فدراسیون فوتبال کشور نیز به اتهام اخذ رشوه با قرار تامین مناسب بازداشت شده است.

وی افزود: همچنین طی هفته جاری آقای (ف.م) از مسئولان سابق کمیته نقل و انتقالات سازمان لیگ فوتبال ایران نیز به دادگستری استان کرمان احضار شد و در حال حاضر به اتهام اخذ رشوه با قرار تامین مناسب در بازداشت به سر می برد.

حجت الاسلام حمیدی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از متهمان پرونده آقای (پ.ر) سردبیر یکی از سایت های مشهور ورزشی است که به اتهام تحصیل مال از طریق نامشروع تحت تعقیب قضایی قرار گرفته و در حال حاضر با قرار وثیقه میلیاردی آزاد شده و اما ممنوع الخروج از کشور است‌.

وی در خصوص آقای (م.ه) از دیگر متهمان پرونده که سردبیر یکی از رسانه های ورزشی است،گفت: وی به دلیل بیماری از مرجع قضایی تقاضای مهلت برای حضور در دادستانی کرده که پرونده وی نیز در حال رسیدگی است.

رییس کل دادگستری استان کرمان اعلام کرد: در مجموع در حال حاضر هفت متهم در این پرونده تحت تعقیب قضایی قرار گرفته اند که ۲ نفر از آنها مسئولان سابق باشگاه مس رفسنجان هستند و مابقی متهمان مربوط به تهران است.

وی با بیان اینکه رسیدگی به پرونده فوق با قاطعیت در دستور کار دادگستری استان کرمان و نهاد های امنیتی قرار دارد، هشدار داد: قوه قضاییه در برخورد با فساد هیچ خط قرمزی ندارد و با مفسدان در هر پست و جایگاهی با قاطعیت برخورد خواهد کرد.

وی از اصحاب رسانه و مطبوعات خواست: طبق قانون از بیان اسامی اشخاص قبل قطعی شدن احکام دادگاه ها پرهیز کنند.

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار

کپی‌رایت ۲۰۲3, تمامی حقوق متعلق است به نقش فردا است @ طراحی شده در آتلیه نقش فردا